×

Recensie

World

20 december 2020

The Ex

Brader Mûsikî

Herim Kuda

Geschreven door: Guy Peters

Uitgebracht door: Terp Records

Herim Kuda Brader Mûsikî World 4 Brader Mûsikî :: Herim Kuda Written in Music https://writteninmusic.com

Weer een voorbeeld van de verstrekkende gevolgen die schijnbare kleine gebeurtenissen uit het Ex-parcours kunnen krijgen. In 1991 bracht de band in zijn 6.-singlesreeks een 7” uit (“Milîtan” / “Çemê Rynê”) met de Nederlandse Koerd Brader Mûsikî, die sinds 1986 in Arnhem gevestigd was. Bijna dertig jaar na die opname verschijnt Herim Kuda bij Terp Records.

Die Koerdische connectie ging eigenlijk al verder terug. In 1984 verscheen er al een split-single met de Koerdische band Awara, die The Ex leerden kennen in de opnamestudio, waarop Terrie Ex te horen is met een van de kortste gitaarsolo’s uit de 20e-eeuwse muziekgeschiedenis. De samenwerking met Brader Mûsikî werd vastgelegd op een single die vergezeld ging van een 24 pagina’s tellende geschiedenis van Koerdistan, een typisch geëngageerde bijlage van de band, een extra uiteenzetting over ‘wereldmuziek’, een sticker en een flyer die o.m. een eerste album met cellist Tom Cora aankondigde. The Ex en Brader Mûsikî speelden samen 6 concerten, maar iets later ging elk z’n eigen weg.

Of toch tot in 2018, toen de draad opnieuw opgepikt werd, Mûsikî een van de gasten was tijdens een Ex Festival in Paradiso en in 2019 nog eens tijdens een reeks festivals ter ere van de 40e verjaardag van de band. Intussen was bij Terrie Ex en Emma Fischer (samen Terp Records) ook duidelijk  geworden dat deze artiest, die in zijn geboortestreek een grote naam is, hier ook wat meer aandacht moest krijgen. Samen met de muzikant doken ze in zijn archief van thuisopnames en maakten ze een selectie die gebundeld wordt op Herim Kuda. Opnames uit 2012 en 2019 die een mooie dwarsdoorsnede vormen van ‘s mans bijzondere muziek, die opgebouwd is rond stem en saz.

Die is hier en daar best weelderig – na opener “Şeva Hîcran”, een duik in het werk van dichter Cegerxwîn, komt “Termên Windayî” door enkele gastbijdragen aan als een explosie van klank en kleur -, maar de teneur van het album is eerder sober en ingetogen. Maar ook: er kan een sterk contrast zijn tussen de uitbundigheid van de muziek en de boodschap, want “Termên Windayî” bezingt de Koerdische leiders die vermoord werden door de regering, maar nooit teruggevonden werden. Dezer dagen is Mûsikî minder uitgesproken politiek en militant als in zijn jongere jaren (toen hij nog enkele maanden in de gevangenis belandde door zijn verboden artistieke bezigheden), maar hij maakt wel gebruik van een typische techniek van dubbele bodems in songs, die aan het oppervlak over de liefde gaan, maar net zo goed een ode aan het vaderland kunnen bevatten.

Eigen composities worden hier zo gekoppeld aan traditionele liederen en eeuwenoude teksten die op eigen muziek gezet worden. De titeltrack, die zoiets betekent als “waarheen zal ik gaan” combineert liefde met verlangen en ontworteld zijn. Het is het lot van elk opgejaagd volk en zijn diaspora: het gemis van familie, vrienden en geboortegrond. Nu hij intussen al wat ouder wordt, kan ook het terugblikken beginnen: “Dilbera Zêrîn Kemer”, gebaseerd op een gedicht van de 17e eeuwse schrijver Melayê Cizîrî, vertelt hoe een wijze, maar stugge oudere man door liefde en passie omgevormd wordt tot een wanhopige, meegaande man. In eigen compositie “Kalbûn Belaye” vertelt Mûsikî het universele verhaal van ouderdom, hoe de herfst van het leven de perspectieven verandert.

De slottrilogie duikt opnieuw in de liefde, maar terwijl het in “Lowiko Nobedaro” gaat over verleiding en “Dar Hejirokê” via de metafoor van de vijgenboom de liefde bezingt, wordt in “Evînkuj” de oogverblindende kwaliteiten van de geliefde vergeleken met de natuur in Koerdistan. De indringende stem van Mûsikî is een instrument dat al die lagen moeiteloos combineert met een gezaghebbend timbre. En zo draait ook dit album, mede door de persoonlijke bijdragen, uitgebreide biografie, tekstvertalingen en foto’s, ook weer uit op een waardevolle toevoeging aan de met liefde en toewijding samengestelde Terp-catalogus.



  1. Şeva Hîcran (4:52)
  2. Termên Windayî (5:50)
  3. Herim Kuda (5:14)
  4. Dilbera Zêrîn Kemer (5:45)
  5. Ez Mame Di Hikmeta Xwedêde (3:22)
  6. Kalbûn Belaye (5:58)
  7. Lowiko Nobedaro (5:15)
  8. Evînkuj (4:55)
  9. Darhejîrokê (5:49)

Meer uit deze special

  1. The Ex: meer dan veertig jaar tegen de stroom in (deel 1)
  2. The Ex: meer dan veertig jaar tegen de stroom in (deel 2)
  3. Coddiwomple – The Walk & Other Stories
  4. The Ex – Disturbing Domestic Peace
  5. The Ex – History Is What’s Happening
  6. The Ex – Dignity Of Labour
  7. The Ex – Tumult
  8. The Ex – Gonna Rob The Spermbank (12 inch)
  9. The Ex – Blueprints For A Blackout
  10. The Ex – Pokkeherrie
  11. The Ex – 1936, The Spanish Revolution (dubbelsingle)
  12. The Ex – Wie Vermoordde Hans K.?
  13. The Ex – Aural Guerrilla
  14. The Ex – Joggers and Smoggers
  15. The Ex & Tom Cora – Scrabbling at the Lock
  16. The Ex & Tom Cora – And the Weathermen Shrug Their Shoulders
  17. The Ex & guests – Instant
  18. The Ex – Mudbird Shivers
  19. The Ex – Starters Alternators
  20. The Ex – Dizzy Spells
  21. The Ex – Turn
  22. The Ex – Catch My Shoe
  23. The Ex – 27 Passports
  24. 3Musketiere – Abflug
  25. The Ex – Hands Up! You’re Free (Peel Sessions)
  26. Naar Ethiopië in het spoor van The Ex (deel 1)
  27. Naar Ethiopië in het spoor van The Ex (deel 2)
  28. Terp Records: Een prachtlabel uit de koker van The Ex
  29. Getatchew Mekuria/The Ex & Guests – Moa Anbessa
  30. Mohammed ‘Jimmy’ Mohammed – Hulgizey
  31. Han Bennink & Terrie Ex – The Laughing Owl
  32. Getatchew Mekuria & The Ex & Friends
  33. G.W. Sok – Anyway…
  34. Brader Mûsikî :: Herim Kuda