×

15 maart 2019

Leuven Jazz 2019

Leuven Jazz 2019 van start met overvolle muziekavond

Een festival beginnen met een overvolle avond op verschillende plekken getuigt van ambitie maar juist als je veel onbekendere namen daarin een kans geeft werkt dat goed. Zoals gisteravond bleek bij de 2019 editie van Leuven Jazz.

times

Wij begonnen onze eerste avond Leuven Jazz in Stelplaats, een haast verstopte plek dichtbij het station. Een prachtig ruime, industriële plek tegelijk die tijdelijk als concertplek wordt gebruikt en waar de organisatie van Leuven Jazz in samenwerking met de organisatie van Stelplaats een tweetal concerten had gepland (en een markt met platenbeurs erbij). Met merendeels bands die ook in het gebouw oefenen.

Gelijk bij binnenkomst valt op hoe fijn de plek is en hoe goed de muziek daar klinkt. Mint, de band die speelt bij onze binnenkomst, heeft een fijne vrije sound voor de ruimte. Groovy rockend in een jam-achtige stijl en zoals zovele jonge bands zonder zang. Dat de Belgische scene een zeer vruchtbare is blijkt maar weer.

Dat valt ook net zo te zeggen voor 2 Times Nothing die daarna op het podium komt. De band, met wel de slechtst denkbare naam ooit, put net zo hard ook de onvoorspelbaarheid van heldenband dEUS als aan die van STUFF. en pakt daar verrukkelijk in uit. Ze spelen een heel fijn set die bewijst dat de band, hoe jong ook, een heel mooie toekomst tegemoet gaat.

Laat deze band de komende maanden veel spelen zodat die kleine muzikale oneffenheden eruit gaan, geef ze een mooi podium met goede belichting en laat ze een paar keer als voorprogramma voor STUFF., met het exact juist (grote) publiek, openen. Laat ze dan met de juiste mensen de juiste songs opnemen en we hebben er weer een heel fijne belangwekkende band bij.

hi

Na het laatste optreden in Stelplaats is het op de fiets naar La Conserve, de al vaker door ons bejubelde jazzclub net even buiten het centrum van Leuven op het industrieterrein, gelegen op de plek waar vroeger het belangrijke restaurant van (ster)kok Jeroen Meus zat. Het is altijd erg goed terugkomen in La Conserve en met het snel populair geworden Brusselse Hi Hawaii al helemaal.

Jens Bouttery (drums, keys en zang) en Lennart Heyndels (bas, keys en zang) zijn twee zichzelf constant uitdagende muzikanten die al handenvol aanstekelijke songs bij elkaar hebben geschreven en deze live met verve weten te brengen. Ergens tussen spannende pop, fijne elektronica, experimenteel en absurdistisch in. Het toegestroomde publiek vult de ruimte tot de nok (voor de eerst zijn de stoelen weggehaald) en valt het praten soms net wat gemakkelijker dan echt luisteren, alsof erbij zijn belangrijker is dan er echt in op gaan. Maar het haalt het plezier van het optreden niet weg. Snel weer gaan zien dit Hi Hawaii!

We sluiten deze eerste avond af op de boot, Spits genaamd. Daar speelt het vaak geroemde Zwerm een set die volledig is opgehangen aan hun nieuwe plaat Badminton in Tehran, een plaat die werd opgenomen met Rudy Trouvé. Het geluid wil op het schip niet echt meehelpen en daardoor klinkt de set niet coherent. Deze band is de fase ‘veelbelovend’ natuurlijk allang voorbij dus we gaan ze snel in de herkansing zien op een andere plek. En tevens hun nieuwe plaat nog eens goed luisteren.