×

19 maart 2019

Leuven Jazz 2019

Existenzweek en Leuven Jazz brengen ode aan Jack Sels

Label: sdban

jack22

Vorig jaar bracht het geweldige platenlabel sdban Records het dubbelalbum Minor Works van jazzlegende Jack Sels uit. Een album dat de Antwerpse saxofonist Sels (1922-1970) met onvindbaar en onuitgebracht werk weer volop in de schijnwerpers bracht. Met een korte docu, een optreden van het frisse Casimir Liberski Trio en een dj-set van The Jazzkid, alias van Lander Lenaerts, de man die ook de regie en liner notes van Minor Works voor zijn rekening nam, vieren we Sels.

De concertlocaties bij Leuven Jazz blijven een mirakel. Ook vanavond weer. Een verstopte plek aan de rand van de stad waar een klooster staat dat maar twee weken per jaar open gaat is de eerder genoemde ‘geheime’ plek. Een absolute prachtplek met zowel binnen als in de binnentuin veel ruimte voor kunst en verzamelingen. Mede-organisator Existenz, al 24 jaar de werking van studenten ingenieur-architectuur aan de KU Leuven, mag deze plek de twee weken gebruiken. Het programma van vanavond vindt plaats in de kerk.

Uncle Sax – The Life and Jazz of Jack Sels is een mooi gemaakte documentaire waarin oude, bewaard gebleven, beelden van optredens met Sels gecombineerd zijn met interviews met familie en vrienden. Met de fameuze Philippe Catherine, de gitarist die ook met hem speelde, als boegbeeld. Het is zo’n documentaire die eindeloos lang mag duren en waarvan je gehoopt had dat er nog veel meer beeld bewaard was gebleven. Mooi hoe Catherine aangeeft dat hij destijds wel doorhad dat Sels goed was en mooie composities schreef maar dat hij later pas door had hoe goed Sels en zijn composities eigenlijk écht waren.

De muziek van de avond wordt verzorgd door het Casimir Liberski Trio, een vers trio met Liberski zelf achter een flink arsenaal toetsen, Samuel Ber op drums en op contrabas Cyrille Obermüller, de jonge man die op Leuven Jazz een soort van Artist in Residence rol heeft. Het is een zeer bijzonder trio met ronduit geweldige muzikanten maar het geluid van de kerk laat te wensen over. De finesses die het trio muzikanten in zich heeft komen daardoor niet echt uit de verf.

trio

Ze spelen wel een gedreven set maar de muziek komt maar moeizaam naar het publiek zo. Alsof de muzikanten op het podium elkaar ook niet echt goed kunnen verstaan. De kou in de kerk (zal je zien dat het net de koudste avond van het festival is, staan wij in een onverwarmde kerk) help ook niet echt mee. Dat dit trio veelbelovend is wordt wel duidelijk dus maar snel weer en op een andere plek met wel een goed geluid zien.

De kerk is ondertussen volgelopen met kakelende studenten die de muziek maar matig lijkt te interesseren of in ieder geval dat idee geven door er luidkeels doorheen te praten. Jammer is dat toch altijd. Voor dj The Jazzkid, de dj van dienst deze avond, een wel heel pittige wedstrijd daar met zijn verfijnde (en geweldige) muzieksmaak verandering in te brengen.