5. Zephyr
  6. Lanquidity (Sun Ra)
  7. The Sicilian Clan (Ennio Morricone)
  8. Coffee Grounds
  9. Close Your Eyes
  10. Toegift: East Timor (Robert Wyatt)

Een avond in de Stadsschouwburg met het jonge Echoes of Zoo en het immer imponerende Dans Dans brengt vanavond weer een geheel ander publiek op de been als de jazzavond met Vijay Iyer/Craig Taborn en Julian Lage Trio de avond daarvoor. Mooi om dat te zien.

fullsizeoutput_18a2

Echoes of Zoo brachten begin dit jaar hun eerste gelijknamige EP First Provocations uit. Een 4 tracks tellende, erg fijne, EP waarop een frisse aan punk refererende attitude gekoppeld wordt aan jazz, Afrikaanse ritmes en oosterse sferen. Met saxofonist Nathan Daems als voorman en Bart Vervaeck (gitaar), Lieven Van Pée (bas) en Falk Schrauwen (drums) als de vervolmakers van de Echoes of Zoo sound.

Ze staan vanavond op een ander, veel groter, podium als we ze eerst zagen op Brussels Jazz in Flagey. Daar was op een veel kleiner podium, de sfeer geladen en prikkelend en beukte de band zich genadeloos door de set heen. Vandaag is er wat meer berusting. De songs worden wat meer uitgesponnen. Met energie en klasse krijgt het toegestroomde publiek (een bijna uitverkochte Stadsschouwburg) een blik in waar de evolutie van de band toe leidt.

De songs van de EP komen natuurlijk voorbij maar ook een aantal nieuwe composities waarin het muzikale veld dat de band in zich heeft verder wordt uitgediept. Echoes of Zoo is met een mooie zoektocht bezig. Laat de band de komende maanden maar veel optreden en verder blijven doorgroeien, en pas dan een heel album maken, dan hebben we er straks een belangwekkende band voor de toekomst bij.

Dans DansDans Dans hoeft zich niet meer te bewijzen. Met hun baanbrekende albums en hun vele liveoptredens hebben ze zich allang bewezen natuurlijk. Het publiek vanavond wordt wederom getrakteerd op een dikke set waarin de band nog maar weer eens laat horen dat ze niet alleen super strak spelen maar ook razendknap musiceren.

Met Fred Jacques op bas en Steven Cassiers op drums heeft de band natuurlijk al een droomritmetandem. Bert Dockx vervolmaakt met zijn buitenissig goede gitaarspel het geluid dat het trio zo overweldigend maakt. Ook vanavond is de sound in de zaal weer geweldig en de band speelt een super aanstekelijke set. Een set die een nadruk heeft in het integraal spelen van hun gelijknamige eerste album uit 2012 dat kortgeleden eindelijk opnieuw op vinyl verscheen.

Wat blijft dat toch een geweldig debuut en wat zijn remakes hun van River Man van Nick Drake, El Is A Sound Of Joy en Lanquidity, beiden composities van Sun Ra, toch ongelooflijk raak. Eigenlijk heb je met zo’n plaat geen andere songs of een toegift meer nodig maar natuurlijk doen ze dat wel. Van I/II pakken ze Ennio Morricone’s The Sicilian Clan, van 3 Coffee Grounds en Zephyr en van laatste album Sand Cose Your Eyes op in de set. Voor de toegift spelen ze een geweldige versie van East Timor van Robert Wyatt (die ook op I/II staat).

Mooi om zeven jaar na het uitbrengen van het debuut te horen dat ze als muzikanten enorm zijn doorgegroeid en echt elke track nog overweldigender klinkt. De sound die ze reeds op hun eerste album lieten horen, een verbijsterend interessante blend van jazz, blues, rock en psychedelica, is de afgelopen jaren verrijkt met slimme elektronica en daardoor nog overweldigender geworden. Hun debuut blijft een absolute klassieker waarop ze hun sound gelijk maar definieerden.

Dans Dans zien is nooit meer vergeten. Meer zien de enige remedie. En dat doen we dan ook naar hartenlust. Dans Dans is en blijft één van de belangwekkendste bands uit de Lage Landen.

Foto’s: Mike Verbraeken (30CC)

2. River Man (Nick Drake)