Corb Lund
El Viejo
De voormalige rodeoman uit het Canadese Alberta profileert zich in sterk country getint songwerk als observator van het cowboybestaan dat hij zelf beleefde. In Edmonton scherpt hij zijn vaardigheden als gitarist en bassist aan en focust op songwriting. Zijn bekendheid blijft aanvankelijk beperkt tot Canada waar hij meer dan behoorlijk scoort met enkele langspelers. Een contract met New West resulteert in langspelers zoals het sublieme Losin’ Little Gambler en al even fraaie opvolgers als Counterfeit Blues en Cabin Fever, het in de Sun Studio’s tot stand gekomen Things That Can’t Be Undone onthult knap teamwerk met zijn trouwe begeleiders The Hurtin’ Albertans.
Cover Your Tracks leggen Lund’s muzikale inspiratiebronnen met helden als Marty Robins maar ook AC/DC, uit zijn metal periode met The Smalls, bloot terwijl het in 2020 uitgebrachte Agricultural Tragic diep graaft in de familie roots die zich tijdens de pioniersjaren van het Wilde Westen situeren.
De voorganger Songs My Friend Wrote is een indringend eerbetoon aan de muziek van bevriende muzikanten. Een van die vrienden, de folkman Ian Tyson overleed op de valreep van 2022, Lund draagt zijn nieuwe werkstuk El Viejo op aan zijn mentor. Een zadel met lasso zonder paard noch ruiter op een pikzwarte cover, het is veelzeggend.
Bij de integraal met akoestische tracks die hier passeren en zich ontrolden tijdens ongedwongen sessies in de huiskamer in Lethbridge is er een eersteplansrol voor snarenman Grant Siemens die samen met de ritmesectie van The Hurtin’ Albertans een inspirerende soundtrack opbouwt.
De tiltrack El Viejo, een door geestverwant Tom Russel bedachte benaming, en indringende persoonlijke ode aan Tyson staat centraal tussen uit het leven gegrepen verhalen over gokkers zols The Cardplayers. “ You gotta keep your cool when the game gets hot”, zingt Lund op dartele contrabas en jazzy snarenwerk en bijhorende fingersnaps in een andere song over dat vertrouwde thema.
Was Forth Worth Worth It? brengt verslag uit van een bezoek aan de veemarkt in de Texaanse stad en refereert naar Lund’s andere passie de rodeo. Out On A Win brengt op sprankelende fingerpicking het tragische verhaal over wanhopige pogingen van een oudere bokser om nog eens te zegevieren in de boksring. Het muzikantenleven komt uiteraard aan bod Girl With The Stratocaster is zo’n in eenzaamheid gedrenkte slijper.
In ’67 weerklonk er naar aanleiding van de zesdaagse oorlog van Israël met de Arabische buurlanden Adamo’s Inch’ Allah op de radio, een wanhopige smeekbede voor vrede die decennia later helaas actueler dan ooit blijkt. Lund doe het decennia later nog eens over met een prachtige ballade op zwierige westernswing.
Na de afsluitende roadsong, het door banjo aangestuurde That Old Familiar Drunken Feeling, wordt het duidelijk dat de Canadese countrytroubadour nog lang niet uitgezongen is en met El Viejo één van zijn sterkste werkstukken aflevert in een imposante reeks.