Corb Lund
Cover Your Tracks
Corb Lund is afkomstig uit The Rocky Mountains van Alberta, hij heeft nooit de familietraditie van veehouders en rodeolui onder stoelen of banken gestoken en ontwijkt evenmin de minder romantische aspecten van het cowboyleven in de harde hedendaagse realiteit. Dat resulteert in het verleden niet zelden tot fraaie met countryneske cowboysmart gevulde werkstukken. Lund’s eerste Amerikaanse release voor New West Losin’ Lately Gambler zorgt voor een stroomversnelling. Na Cabin Fever graait hij in zijn Canadese catalogus. Met zijn trouwe begeleiders The Hurtin’ Albertans blikte hij tijdens een livesessie in de Sun Studio in Memphis rudimentaire versies in van zijn oudere werk die op Counterfeit Blues verzeilden.
Op de opvolger van Things That Can Be Undone graaft hij nog dieper in het verleden en speurt zijn muzikale verleden af met coverwerk. Lund’s akoestische gitaar wordt vergezeld door elektrische snarenwerk van Grant Siemens, Kurt Ciesla en Brady Valgardson vormen nog altijd de ritmesectie van The Hurtin’ Albertans.
Het is niet de eerste interpretatie van Lee Hazlewood’s These Boots Are Made For Walking de oerversie van Nancy Sinatra blijft onovertroffen. De aflopende baslijnen worden voortreffelijk uitgevoerd in deze niet echt verrassende, rockende uitvoering. The Cover Of The Rolling Stone had jarenlang een vaste stek op Lund’s playlist. In een duet met Hayes Carl wordt de satire van Dr. Hook& The Medecine Show tot een knappe honky tonker omgesmeed.
They’re Hanging Me Tonight is uit Gunfighter Ballads and Trail Songs geplukt, een onderdeel van Marty Robbins’ indrukwekkende trilogie. Lund ving deze song als vijfjarige uk op en het blijft decennia later een absolute favoriet en dat hoor je in deze met gepaste snarentwang gelardeerde track. Seven Spanish Angels werd bekend als duet van Willie Nelson met Ray Charles, de song van een door een Texaanse posse achtervolgde outlaw, was oorspronkelijk voor Marty Robbins bedoeld maar die was helaas al overleden. Lund creëert met zijn klagende zang en prachtige begeleiding de weemoedige tejano sfeer die we terugvinden op Robbins’ El Paso.
Met de countryrock van de Eagles ontworstelde Lund zich voor het eerst uit de invloed van de platencollectie van zijn ouders. Bobby Blue’s Outlaw Man dat op Desperado prijkte sluit mooi aan bij de gekoesterde Western traditie. Als de legendarische Canadese Westernspecialist Ian Tyson even opduikt wordt ook AC/DC’s Ride On feilloos in de juiste weide afsluiting geloodst. Aan It’s Still Rock’n Roll To Me van Billy Joel werd, afgezien van de twangende gitaar, niet echt veel gesleuteld, dat hoefde ook niet, de eenvoudige stompende ritmiek blijft bijzonder effectief.
Met het werk van Dylan is Corb naar eigen zeggen wat minder vertrouwd, hij ontdekte I Shall Be Released bij The Band, het blijft uiteraard de afscheidssong bij uitstek en rondt dit bijzonder aardig tussendoortje af op achtentwintig minuten. Corb Lund is ondertussen opnieuw in de studio gesignaleerd.