×

10 januari 2020

Brussels Jazz Festival 2020

Vorstelijk begin Brussels Jazz 2020 met Melanie De Biasio

Twee avonden Melanie De Biasio om je festival mee te openen, dat is wel een heel overweldigende start voor een festival. De zangeres/fluitiste sloot anderhalf  jaar terug nog de grote Belgische jazzfestivals af met volgepakte zalen. Er is echter een bijzondere reden: Alba, het voormalige Italiaanse consulaat in haar geboortestad Charleroi dat De Biasio en vrienden momenteel ombouwen tot een ‘Huis voor Talent’. De opbrengsten van deze twee concerten, die natuurlijk op voorhand al volledig uitverkocht zijn, gaan naar dit project. Hulde aan de geweldige mensen van Flagey die dit project met open armen ondersteunen in deze politiek bizarre kunsttijden.

Wij pakten de donderdagavond, dus het tweede concert, mee en wat een heerlijke weldaad was het weer. Met nog geen nieuw album op zak (het laatste album Lilies is van oktober 2017) was het putten uit bekend repertoire maar wat kan dat toch warm aanvoelen elke keer. Natuurlijk is het die zo kenmerkende warme prachtstem van De Biasio en de grote klasse van de muzikanten die haar omringen maar het zijn juist ook die composities vol ingehouden spanning die haar (nog bescheiden) oeuvre zo spannend maken.

Natuurlijk komen vanavond alle bekende stukken voorbij: instant classics als Let Me Love You, Gold Junkies (met flarden Blackened Cities), The Flow, I’m Gonna Leave You en Your Freedom Is The End Of Me. Songs die alles herbergen wat de De Biasio sound zo uniek maakt. Met bluesflarden doortrokken jazzsongs die een sensuele en emotionele spanning oproepen die steeds weer diep in het hart raakt en je in vervoering brengt. Muziek ook die intrigeert door het bedrieglijk kalme karakter maar ondertussen zo verrassend subtiel zoveel meer lagen in zich herbergt.

De Biaso heeft weer een prachtband met Axel Gilain (contrabas, gitaar), Matthieu Vandenabeele (toetsen) en Aarich Jespers (drums) om zich heen verzameld. Muzikanten die volledig snappen wat ze met haar muziek wil en steeds op het juist moment aanzetten om de songs nog meer emotionele kracht bij te zetten. De Biasio is zelf het gracieuze, haast koninklijke, middelpunt. In beweging en presence. Haar stem is de warme kracht achter haar songs en haar dwarsfluitspel de prachtaanvulling op de muziek.

Mooi ook om in de toegift nog even vriend Stef Kamil Carlens op het podium te krijgen die als ode in de sound van De Biasio duikt en daar maar weer even zijn muzikale grootheid laat gelden. Maar natuurlijk draait het vanavond vooral om De Biasio en haar band. Vanavond laten ze maar weer eens horen van wat voor grote internationale klasse ze zijn. Het zou mooi zijn als De Biasio naast alle drukte rondom Alba ook met haar muzikale vrienden tijd vindt een nieuwe plaat bij elkaar te schrijven en op te nemen, want oh! wat kunnen we de warmbloedige en emotionele songs van De Biasio in deze tijd goed gebruiken.