12. Inertia Creeps
  13. Safe From Harm (ft. Deborah Miller)
  14. Take It There (ft. Martina Topley-Bird)
  15. Voodoo In My Blood (ft. Young Fathers)
  16. He Needs Me (ft. Young Fathers)
  17. Unfinished Sympathy (ft. Deborah Miller)

Het is bijzonder hoe een band al een jaar of vijftien met min of meer dezelfde podiumopstelling kan blijven touren zonder dat het vervelend wordt. Massive Attack krijgt het voor elkaar en heeft ook de afgelopen twee dagen weer getoond hoe effectief nieuws en rauwe data onderdeel kunnen zijn van een concert.

Inhoudelijk blijft de set van Massive Attack uiteraard fluctureren rond een aantal vaste waarden. Elf van de zeventien in de Heineken Music Hall gespeelde nummers dubbelden met het optreden dat de band in 2014 in Utrecht gaf, een optreden dat op zich ook maar weinig afweek van de HMH-show uit 2009, die… Afijn, muzikaal blijft Massive Attack de vaste waarden (lees: de hits waar iedereen voor komt) omlijsten met enkele nieuwe tracks en ditmaal zijn twee daarvan (in de toegift nota bene) afkomstig van de nieuwe Ritual Spirit EP en de rest vooral van Heligoland.

De show in Amsterdam is in grote lijnen hetzelfde als in Eindhoven. Daar heeft collega Ron de Joode al uitgebreid verslag over gedaan en zijn bevindingen komen aardig overeen met wat er in de Heineken Music Hall gebeurde. Want ook in Amsterdam zijn het de oude tracks die de show dragen en zijn het drie nieuwere nummers die in de eerste toegift (ondanks een magistraal Voodoo In My Blood met voorprogramma Young Fathers op vocalen) zelfs al voor een kleine uittocht zorgen, nog voor doorbraakhit Unfinished Sympathy de uitsmijter van de avond is.

Toch is het juist de omlijsting die maakt dat een optreden van Massive Attack keer op keer weer impact maakt. De band heeft een politieke mening en in plaats van die predikend uit te dragen, brengt de band al jaren de droge cijfers op de grote schermen die zij achter zich hebben staan. Aangevuld met (soms uit de context getrokken) headlines uit lokale media. Het geheel maakt dat een optreden van Massive Attack muzikaal het hart zeker wel raakt. Daar is hun materiaal sterk genoeg voor en de uitvoering is na al die jaren uitermate degelijk. Maar het maakt vooral dat hun optredens zich óók op het hoofd van de bezoeker richten. Je kan niet anders dan nadenken over hetgeen je krijgt voorgeschoteld, of het nu cryptisch of heel erg ‘in your face’ is. Daarin zit nog altijd veel kracht en daarmee kan de band op zich nog jaren door als ze het op deze manier blijven aanpakken. Maar je kan tijdens de degelijke show in de HMH ook niet anders concluderen dat de band nodig weer eens een échte nieuwe klassieker op haar naam moet schrijven om niet op termijn een retro-act te worden.

1. United Snakes
  3. Risingson
  5. Ritual Spirit (ft. Azekel)