×

Recensie

Hiphop

21 oktober 2019

Clipping.

There existed an Addiction to Blood

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: Sub Pop

There existed an Addiction to Blood Clipping. Hiphop 3.5 Clipping. – There Existed an Addiction to Blood Written in Music https://writteninmusic.com

Daveed Diggs van industrial/noise hiphoptrio Clipping. wordt na zijn succes in hit musical Hamilton alsmaar bekender. Zo schreef hij onder andere mee aan 2018 dramedy film Blindspotting en verschijnt binnenkort in sci-fi tv serie Snowpiercer. Er zijn dus al genoeg mensen die weten wie Diggs is, maar nog nooit van het trio hebben gehoord. Des te meer bijzonder hoe compromisloos het geluid van Clipping. blijft.

Net als hun naam trouwens, die vervelende punt zorgt ervoor dat Word steevast denkt dat de zin is afgelopen en het volgende woord met een hoofdletter begint. Irritant. Irritant is soms ook het doorgronden van hun albums, want de scheidingslijn tussen ambitieus en pretentieus wil nog wel eens dun worden. Als die balans goed valt kan het resultaat geweldig zijn: een heerlijke samensmelting van industrial, noise en soundscapes met meer traditionele raps valt te horen op CLPPNG. Op vorig album Splendor & Misery werd die lijn te veel aan flarden gescheurd door op de proppen te komen met een dystopisch robotverhaaltje wat ingewikkelder leek dan het uiteindelijk was. Het pretentieuze verhaal werd bovendien belangrijker gemaakt dan de muziek, zodat er weinig overbleef van de dreigende sfeer die het werk van het trio doorgaans kenmerkt. Jammer, maar: nieuwe ronde, nieuwe kansen….

Het begint allemaal dreigend en rauw als Digggs door een kapotte intercom met veel achtergrondruis rapt over naderend onheil vol vampiers en weerwolven. Nothing Is Safe gaat vervolgens vol voor horror nostalgie als het een Halloween-achtig deuntje combineert met een ode aan de synth-gefocuste Assault on Presinct 13 soundtrack, je reinste John Carpenter verering. La Mala Ordina (een verwijzing naar cultfilm met dezelfde naam) verhaalt Diggs in grafisch detail, “The bags on the table ain’t for weight, they for body parts. Victim skin stretched across the wall, call it body art” over een nog dreigendere horror-soundscape met kraakjes die doen denken aan het VHS-tijdperk. Tot de track opeens na wat lichtdreigende ruis eerder al finaal wordt overgenomen door Canadese wall-noise artiest The Rita. Boem, een nietsontziend muurtje herrie voor een aantal minuten. Waarom is niet de goede vraag. De vraag die je moet stellen is: werkt het? Ja, want de plotselinge geluidsterreur aanval klinkt net zo beklemmend als de horror soundtracks. Het trucje wordt nog eens herhaalt als Troniks-labelgenootje Sarah Bernat AKA 16 Bitch Pile Up de track Club Down voorziet van ijzingwekkende schreeuwen op de achtergrond en lagen harsh noise. Op laatste lied– niet officieel de laatste track, maar daarover later meer – Atunnement bouwt noiseduo Pedestrian Deposit (wederom met werk op het al aangehaalde Troniks label) een muur van lawaai, voordat het overgaat in meer dreigende industrial met eveneens horror soundtrack klanken.

Zo speelt Clipping. hier lange tijd met horror sfeer en zet daar op abrupte wijze ambient, drones industial en noise uitbarstingen tegenover. Door de authentieke noise-achtergrond van de gastmuzikanten komt dat misschien wel echter en vooral gewaagder over dan ooit. Zelfs geluidssamples spelen daarin een belangrijke rol. In Haunting legt het slachtoffer uit dat ze langzaam gek werd in haar eigen huis, omdat het spookt. Maar bovendien heeft ze het idee dat iemand haar probeert te vermoorden. Op dat moment spoelt de tape vooruit en horen we als luisteraar dus maar ene half verhaal. Hier is de truc, als je het vooruit gespoelde geluid van de tape vertraagd hoor je het beklemmende restant van het verhaal.

Maar nu de twist: Tekstueel wordt de horror sfeer verweven met verhalen vol gangsters en (soms weerwolf-)politie. Stiekem verweeft het trio zo wat maatschappijkritiek de muziek in. Kritiek over rassenhaat, politiegeweld, drugs, criminaliteit en vooral ook de verheerlijking er van in hiphop-cultuur. Dat laatstgenoemde onderwerp valt duidelijk te horen op achtereenvolgend La Mala Ordina en met name Club Down met de lyrics: That gangsta shit, that gangsta shit. The whole world lovin’ that gangsta shit. Can’t change this shit, it’s dangerous. But it really ain’t nothin’ to a gangsta, waar het mooi maken van gangster verhaaltjes door rijke, nietsvermoedende hiphopartiestjes ene stevig halt wordt toegeroepen. Helaas vervalt Blood of the Fang (met ene coole sample van de soundtrack van 70’s film Ganja & Hess) te veel in een prekende geschiedenis over civil rights en de black panthers-beweging, die bovendien zo snel zijn referenties opstapelt dat het waarschijnlijk toch te snel gaat voor het algemene publiek om bij te houden waar het lied over gaat.

Dat ene tekstuele schoonheidsfoutje is helaas het probleem niet. Na ongeveer driekwart album krijgen we met tracks als The Show, In Your Head, het al aangehaalde Blood of the Fang en Story 7 een staaltje ijskoude industrial voor de kiezen dat totaal misplaatst voelt op dit anders zo sfeervolle album. Helemaal naar de knoppen, die sfeer. Als dat overkomt als een bot en onsubtiel statement is het omdat de teleurstelling voor ons als luisteraar niet te verbergen valt. Afsluiter Piano Burning is vervolgens een bijzonder stuk: voor 18 minuten horen we field recordings van letterlijk een brandende piano. Het is een stuk geschreven door avant-garde componist Annea Lockwood. Een bijzondere ervaring om een keertje naar te luisteren, maar wederom voelt het misplaatst hier.Al met al gooit Clipping. hier zijn eigen glazen in, door een zorgvuldig opgebouwd album met de perfecte sfeer en heerlijke balans te degraderen naar een goed album met hoge pieken en diepe dalen.



  1. Intro
  2. Nothing Is Safe
  3. He Dead (met Ed Balloon)
  4. Haunting
  5. La Mala Ordina (met the Rita en met Elcamino en Benny the Butcher
  6. Club Down (met Sarah Bernat)
  7. Prophecy
  8. Run for Your Life (met La Chat)
  9. The Show
  10. Possession
  11. All in Your Head (met Counterfeit Madison en Robyn Hood)
  12. Blood of the Fang
  13. Story 7
  14. Attunement (met Pedestrian Deposit)
  15. Piano Burning