×

Recensie

Electronic

08 januari 2024

Kreidler

Twists (A Visitor Arrives)

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Bureau B

Twists (A Visitor Arrives) Kreidler Electronic 4 Kreidler – Twists (A Visitor Arrives) Written in Music https://writteninmusic.com

Twists, onverwachte wendingen, herziende inslagen, vernieuwende veranderingen. Het is eind jaren zeventig als de krautrock van Kraftwerk een huwelijk met de opkomende postpunk beweging afsluit en met Das Modell van de Die Mensch-Maschine plaat internationaal succes boekt. Het sobere sleutelnummer welke min of meer de connectie tussen Joy Division en New Order vormt, en welke bands als Depeche Mode en Orchestral Manoeuvres In The Dark motiveren om muziek te maken. Twists, wendingen, veranderingen. Vijftien jaar later richten Andreas Reihse en Stefan Schneider omstreeks 1994 in Düsseldorf Kreidler op, en nemen ze datzelfde ijkpunt van hun stadsgenoten als aftrap. Kreidler ontwikkelt zich in een korte tijd tot de nieuwe lichting elektropop pioniers, en slaat hiermee een brug tussen het heden en het verleden.

Twists (A Visitor Arrives). Bezoekers, gastmuzikanten en latere bandleden. Een belangrijke wending in de Kreidler sound is de inlijving van Alexander Paulick, die het gezelschap vanaf 1998 vergezeld. Ook nu staat hij met zijn fretloze bas voor een meer aardse twist garant. Op Tanger Telex grijpt hij naar de kenmerkende invloed van Mick Karn van Japan terug die overduidelijk zijn stempel op het stemmige geluid drukt. De in de breedte uitspelende saxofonist Timuçin Dündar versterkt die typische jaren tachtig new wave beleving. Eventjes waan je jezelf op een Oosterse exotische bazaar, waar broeierige mystiek en inspirerende cultuurbeleving zich inmengen.

De Turks Finse muzikant Khan Of Finland vestigt zich al een aantal jaren in Berlijn, en zingt met zijn hees doorleefde stem die zangpartijen van Loisaida Sisters in. Hij verwoordt het hedendaagse Lost Weekend straatbestaan van New York, gevuld met seks, drank, drugs en het nachtelijke uitgaansleven. De zacht sensuele cut-off stijl van de uit Georgië afkomstige Natalie Beridze beperkt zich in het vreemd hypnotiserende Hands enkel tot korte daadkrachtige woorden en zinsdelen.

Een andere wending is de avondvullende spacende elektro-lounge krautrock van Polaris, het vertrouwde gevoel van thuiskomen. De trombone van Maxim Bosch verwelkomt je als een uitnodigende gastheer in een herkenbare ruimte, met een herkenbare ambiance. Bewust vertrouwd bijna. Timuçin Dündar, Khan Of Finland, Natalie Beridze, Maxim Bosch, het zijn slechts genodigden die op doorreis zijn, eventjes logeren en vervolgens weer verder trekken.

Het avantgardistische strenge Diver krijgt door de softe dreamhouse invloeden genoeg tegengas. Kreidler benut alle ruimte om zichzelf te prikkelen, overprikkelen en daaruit het beste van zichzelf te geven. Diver heeft synthpop wendingen die memoreren aan het vroege Mute Records werk van muziekarchitect Daniel Miller. Het symmetrische abstracte pulserende Arithmétique bezoekt datzelfde tijdsbeeld, al geven de jazzy breakbeats het geheel net weer een andere inslag.

In het afsluitende drietal is Kreidler volledig op zichzelf aangewezen. Hopscotch reanimeert de vastgelopen vintage motor met een flinke injectie aan losgetrilde computerrobot elektrodeeltjes die zich verstevigd aan de track hechten. Een Mensch-Maschine eindresultaat in wording, een kolossaal monster welke boven zichzelf uitstijgt. Mount Mason doet daar nog een schepje bovenop. Een zacht ronkende na smeulende Kreidler spookrijder trotseert eigenwijs de digitale futuristische snelwegen, tegendraads eigenzinnig, maar volledig in haar element. Met het onheilspellende gothic klankenpalet en vibrerende toetsenspel wendingen van Kandili sluit Kreidler de Twists (A Visitor Arrives) plaat af. We zijn gearriveerd, eindbestemming bereikt.



  1. Polaris
  2. Tanger Telex
  3. Diver
  4. Loisaida Sisters
  5. Arithmétique
  6. Hands
  7. Hopscotch
  8. Mount Mason
  9. Kandili