×

Recensie

Alternative

23 maart 2021

Chantal Acda

Saturday Moon

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Glitterhouse

Saturday Moon Chantal Acda Alternative 4 Chantal Acda – Saturday Moon Written in Music https://writteninmusic.com

Het begin en het einde van het leven valt onder normale omstandigheden niet te plannen. Het is tragisch als de geboorte van iets moois samenvalt met het overlijden van een dierbare persoon. Dat overkomt Chantal Acda als ze haar dochter ter wereld brengt en vrijwel tegelijkertijd afscheid moet nemen van haar lievelingsoma. Figuurlijk neemt deze als een goedkeurende schaduw uit het verleden de rol op zich om als metgezel en met wijze raad Chantal Acda bij te staan in het indrukwekkende opwekkende eerbetoon Wolfmother.

We leven nu allemaal in een achtbaan gevuld met ingehouden emoties. Chantal Acda toont zich kwetsbaar en lichtelijk gebroken maar ook warm, zelfverzekerd en vooral moederlijk. Gevoelens die in haar stem samenkomen, en waarmee ze de ziel van de wereld laat breken. Het is allemaal stukken toegankelijker dan het avontuurlijke meesterwerk PŪWAWAU en zoekt meer die aansluiting op met het aardse Bounce Back. Het neemt niet weg dat de uit Helmond afkomstige zangeres vanuit haar woonplaats in Antwerpen met Saturday Moon weer een overtuigende prachtplaat heeft afgeleverd.

Het ontroerende titelnummer Saturday Moon wordt bewust als single vooruitgeschoven, waarna Chantal Acda nu het gelijknamige album presenteert. De melancholische track vormt de sleutel op de plaat waar de zangeres misschien wel haar meest persoonlijke kant laat zien. Nostalgische herinneringen die teruggaan naar haar jeugd en waarbij ze stevig de hand van haar grootmoeder vasthoudt terwijl die haar kennis laat maken met de schoonheden van de natuur. Het beeld van een klein jong meisje dat trots met een veldboeket thuiskomt.

Als je noodgedwongen binnen zit op het moment dat de wereld stilvalt, komt er tijd vrij voor zaken die lang zijn blijven liggen. Oude fotoalbums worden geordend en vallen samen met dierbare herinneringen die ergens ver weggestopt in het geheugen hun plekje hebben gevonden. Hoe ouder je wordt hoe meer je jezelf gaat identificeren met belangrijke personen uit het leven. In haar moederrol zullen er vast wel vergelijkingen zijn met de krachtige oude vrouw die onbewust haar visie op het leven meegeeft aan haar kleindochter. Tussen die plaatjes uit het verleden zitten ook oude jeugdliefdes verborgen, die wanhopig op een antwoord wachten in het liefdevolle aandoenlijke door violiste Beatrijs De Klerck ondersteunende The Letter.

Conflict of Minds geeft voortreffelijk het verstikkende gevoel aan van het continu op elkaars lip zitten. De vrijheidsbeperking die Covid-19 oplegt heeft zijn vernietigende weerslag op lange stabiele relaties. Een pijnlijke verslaglegging die direct confronterend binnenkomt. De schoonheid zit hem vooral in de neerslachtige uitvoering waarmee Chantal Acda zich direct naast de breekbare van Portishead bekende triphopzangeres Beth Gibbons lijkt te plaatsen. Thematisch komt het ook nog terug in het afsluitende Waiting, waarbij het langdurige geduld opraakt, en de grip met de liefde dreigt te vervagen. De trilling in de stem is weer terug, alleen is de voordracht juist hoopvol en zijn het de aanwezige overige vocalisten die haar zoveel steun lijken te geven.

Dat Chantal Acda een geliefde muzikant is blijkt ook nu weer aan het grote aantal gastartiesten die prominent op de achterkant van de plaat worden vernoemd. Hun bijdrage is blijkbaar van even grote waarde als het achttal nummers die daarlangs vermeld worden. Zoals te verwachten is haar partner en tevens jazzdrummer Eric Thielemans aanwezig, die tevens samen met Chantal Acda Saturday Moon produceert. Ook de bassist Alan Gevaert van het op dit moment minder actieve dEUS heeft in het verleden al vaker met de vocalist samengewerkt en neemt hier een groot gedeelte van de basakkoorden voor zijn rekening. De IJslandse Borgar Magnason verzorgt met zijn staande bas de overige partijen.

Trompettist Gerd van Mulders is Chantals vroegere Isbells maatje en is tegenwoordig met de tevens presente pianist Pieter Van Dessel actief in de postrockband Marble Sounds. Niels van Heertum is een aan het conservatorium afgestudeerde tenortuba blazer. Bill Frisell is een legendarische gitaarheld die een gigantische lijst aan gastoptredens bij blues- en funkgrootheden op zijn naam heeft staan. Een bont veelzijdig gezelschap dus welke nog wordt aangevuld met een zestal vocalisten en de veelzijdige gitaristen Rodriguez Vangama en Shahzad Ismaily.

Het prijsnummer Disappear is een grimmig duet met de van Low bekende Mimi Parker. Samen met haar partner Alan Sparhawk vormen ze de boegbeelden van deze invloedrijke Amerikaanse soft indie popband, en deze gitarist voegt hier een imposante donkere chaos aan het geheel toe. Back Against the Wall combineert het singer-songwriter talent Chantal Acda met de liefde voor haar kudde IJslandse paarden, die centraal lijken te staan in het voort sjokkende luie country ritme. De dromerige folk kant van haar collega’s in Isbells hoor je nog enigszins terug in Time Frames.

Het is wonderbaarlijk hoe het Chantal Acda lukt om juist die intieme sfeer neer te zetten en zich niet laat verleiden door het overschot aan kwaliteiten van de overige sterspelers. Wat moet dit een bijzondere ervaring zijn om dit muzikale collectief in de toekomst op het podium te mogen aanschouwen. Haar oma zou trots op haar zijn geweest, de voorbeeldfunctie van deze krachtige persoonlijkheid reflecteert zich in volle overgave op deze sterke kleindochter.



  1. Saturday Moon
  2. Conflict of Minds
  3. Disappear
  4. The Letter
  5. Back Against the Wall
  6. Time Frames
  7. Wolfmother
  8. Waiting