Ben van Gelder
Manifold
Saxofonist/componist Ben van Gelder is een muzikaal uitdager. Omringd door gelijkgestemde muzikanten zoekt hij steeds weer het muzikaal avontuur op. Hij vroeg de Britse toetsenman Kit Downes spil te zijn in een groots nieuw muziekstuk waarin het orgel het centrum is. Uitdaging en orgel, dan is de geniale Downes je man.
Naast Downes heeft van Gelder weer een mooi gezelschap muzikanten bij elkaar gebracht. Met Fuensanta Mendez op vocalen, Joris Roelofs op basklarinet, Tijs Klaassen op bas, Hristo Goleminov op tenorsax, Antoine Pierre op drums en Jean-Paul Estiévenart op trompet en van Gelder zelf op altsax heeft hij exact de juiste internationale groep muzikanten voor dit muziekstuk gevonden. Een muziekstuk dat vanuit de vrijheid in jazz zwaar op klassiek leunt en even veelzijdig als avontuurlijk klinkend naar modern klassiek doorschuift.
Zelf geeft hij aan dat het imposante orgelspel van Downes, zoals dat werd vastgelegd op Downes fascinerende eerste ECM-album Obsidian (2018), waarop hij samen met saxofonist Tom Challenger te horen is, een grote inspiratie was. Van Gelder voelde bij het beluisteren van dat album de inspiratie stromen om met Downes achter het orgel en een grote(re) band een groots muziekstuk te gaan schrijven.
Dat dat Van Gelder is gelukt laat Manifold in volle glorie horen. Het moet een genot geweest zijn om met deze geweldige groep muzikanten het zeer vrije muziekstuk, onderverdeeld in acht stukken, te spelen en op te nemen. Van Gelder is zo’n muzikant die enorm kan genieten van de muzikanten om hem heen die hij immer uitdaagt met verrassende solo’s te komen. Muzikanten die daardoor meesterlijk doorgroeien.
Waar Downes de constante spil in het muziekstuk is, zijn het de vier blazers die de opwinding ook steeds weer nieuw vuur geven (het machtige Custodians) en waar vooral ook de geweldige Estiévenart weer opvalt. Onvoorspelbare solo’s spelen waarvan je het verloop en einde nooit kan raden is zijn grote kenmerk. Maar ook het drumwerk van Pierre verdient weer alle aandacht. Nou ja, eigenlijk wordt er over de volledig breedte geweldig gespeeld.
Manifold, opgenomen in het Amsterdamse Orgelpark, is een machtig muzikaal manifest dat de groei van van Gelder als componist optimaal aangeeft. Hij heeft het voor elkaar gekregen zijn liefde voor jazz en het kerkorgel in een organische vorm te gieten waardoor er iets zeer oorspronkelijks/origineels uitkomt. En natuurlijk pakt hij als saxofonist ook zijn kansen om te laten horen hoe goed hij is.
Manifold is een machtig en rijk muzikaal statement dat even uitdagend, overweldigend als internationaal klinkt. Constant kijkend over de landsgrenzen heeft van Gelder zich ontwikkeld tot een internationaal muzikant die vrijheid en uitdaging verkiest en daardoor internationaal tot de belangrijkste jazzmuzikanten van zijn generatie gerekend kan en mag worden. Manifold bewijst dat optimaal.