Interview Marco Z
De Vlaamse singer-songwriter Marco Z (Marco Zanetton) timmert lekker aan de weg. Zijn single I’m A Bird fladderde vrolijk langs vrijwel alle radiostations en nadat zijn album The Ordinary Life Of Marco Z in mei in thuisland België uitkwam, is het vorige week ook in Nederland uitgebracht. Een gesprek met een opgetogen muzikant.
WiM: Als je het cd-boekje van The Ordinray Life of Marco Z openslaat, lees je daar dat je muzikale carrière je hele jonge leven een poging is geweest het ‘saaie gewone leven’ voor je uit te schuiven. Is dat gelukt?
Marco Z: Het staat daar vooral omdat ik me altijd al een artiest en liedjesschrijver heb gevoeld. Daar had ik droombeelden bij hoe dat zou zijn als ik dat waar kon maken. Ik zag rocksterren met hun gitaren en hun liedjes de wereld over gaan en dacht ‘ik kan ook gitaar spelen, liedjes schrijven kan ik ook’. Het gewone leven leek me zo saai. Maar ik was ook zo naïef om te denken dat het leven dat ik voor ogen had wel naar me toe zou komen. Het is hard werken en die realisatie kwam eigenlijk pas toen ik dit album aan het schrijven was. Daar gaat dit album – en het meest duidelijk in het liedje The Ordinary Life Of Nine To Five – echt over.
WiM: Opvallend dat direct na dat nummer de track Marketing Song voorij komt, waarin je min of meer een recept voor een hit lijkt te hebben… Is het schrijven van een hit echt zo makkelijk?
Marco Z: Ha ha, nee, dat is zeker niet makkelijk. Dat liedje zing ik wel vanuit de eerste persoon, maar gaat niet over mij. Het gaat over een muzikant die het wel even voor elkaar zal gaan boksen met zijn marketing achtergrond. Dat gezegd, ik kom zelf uit een periode waarin collega muzikanten elkaar een beetje vies aankeken als je ook maar iets commercieels wilde gaan doen. Ik heb echter mijn ganse leven ook naar popmuziek geluisterd en goede popliedjes zitten vaak heel goed in elkaar. Dus als het zou moeten, zou een commercieel liedje schrijven voor mij wellicht iets makkelijker zijn dan voor iemand die zijn hele leven naar krautrock heeft geluisterd.
WiM: Om het dan maar op je hit I’m A Bird te betrekken, dat is typisch zo’n nummer dat net zo ‘commercieel’ als ‘credible’ is. Hoe maak je zo’n track? Ga je er in van ‘dit moet een hit worden’ of ‘dit moet het beste liedje worden dat ik in me heb’.
Marco Z: Ik ga altijd voor de kwaliteit en maak eigenlijk vooral liedjes die ik zelf heel graag zou willen horen. In alle eerlijkheid had ik nooit gedacht dat nu juist dat nummer zo’n vaart zou nemen. Maar voor de meeste mensen die mijn album voor het eerst horen is het evident dat dit de single is.
WiM: Je album is in België in mei uitgekomen en nu – zo’n drie en een halve maand later – ook in Nederland. Hoe is het album daar ontvangen?
Marco Z: Het album is erg goed ontvangen in de pers. Mooie recensies en artikelen in kranten, I’m A Bird was een hit. Tegelijk – en dat hoor je overal – is de muziekmarkt tegenwoordig amper meereen albummarkt te noemen. Mensen kopen toch vooral losse liedjes op iTunes bijvoorbeeld. Dus om exposure te blijven houden is het wellicht goed om veel singles op een album te hebben staan.
WiM: Je gaat nu live op pad, hoe breng je deze nummers? Ze kunnen net zo goed met volledige band als relatief kaal in je eentje of met zijn tweetjes worden gebracht.
Marco Z: Ik treed het liefst met ‘full band’ op, ik met vier andere muzikanten. Met de volledige band zal ik later dit jaar ook naar Nederland komen. Maar indien noodzakelijk treed ik samen met een dame op keyboard op, bijvoorbeeld in radiostudio’s waar geen ruimte is voor ene hele band, of desnoods in mijn eentje met akoestische gitaar. Alles is mogelijk, dat geeft veel vrijheid. Daar ben ik ook naar op zoek geweest. Ik heb heel lang in allerlei bandjes gezeten en uiteindelijk moet je dan toch altijd met anderen rekening houden. Dat voelde alsof ik als muzikant aan de ketting lag.
WiM: Dus nu heerst er een dictatoriaal regime en heeft iedereen in je band te doen wat jij zegt?
Marco Z: Ha ha, nee, zo is het niet. Maar in bandjes gebeurde het regelmatig dat ik discussies had over hoe een door mij geschreven liedje zou moeten klinken. Waarna men vond dat ik me bijvoorbeeld niet met de drumpartijen moest bemoeien. Terwijl ik dan vond ‘het is mijn liedje, natuurlijk heb ik daar een mening over’. Ik ben onder meer solo gegaan om dat soort discussies uit de weg te gaan. Maar dat betekent niet at alles moet zoals ik het wil. Heeft iemand een goed idee, dan sta ik daar zeker voor open. Maar ik wil graag zelf de eindbeslissing hebben over hoe iets klinkt. Ik zie mezelf dan ook niet als dictator. Meer als een soort verlicht despoot…
WiM: The Ordinary Life Of Marco Z is je debuut en – zoals je zelf zegt – je hebt altijd gedroomd van een leven als fulltime muzikant. Dan neem ik aan dat je ook wel een visie hebt waar je heen wilt de komende jaren?
Marco Z: Ik heb zeker ambities en die liggen vooral in het kunnen leven van mijn muziek. Maar die liggen ook in zo veel mogelijk landen bespelen. Ik begin nu met Nederland en België en kan hopelijk ook straks in Duitsland en Frankrijk optreden. Maar de grootste beloning voor mij zou zijn dat en Angelsaksisch land mijn muziek oppikt. Zo’n 95 procent van de muziek waarnaar ik luister heeft een Angelsaksische oorsprong en ik hoop gewoon dat men mij op termijn ook in die landen zal gaan opmerken.
WiM: Wat veel artiesten uit de Benelux vaak tegen hebben, is het overduidelijk dikke accent dat de afkomst verraadt en soms wat grammaticaal kromme teksten. Die heb ik bij jou niet kunnen bespeuren.
Marco Z: Dank… ik denk dat het komt doordat ik heel veel naar Engelstalige liedjes heb geluisterd en op een gegeven moment praatte ik ook in het Engels tegen mezelf. Ik weet het, dat is een beetje raar. Daarnaast heb ik een opleiding Engelse vertaling gevolgd, wat ongetwijfeld goed is geweest voor mijn woordenschat. En heb ik heel bewust voor een Amerikaans accent gekozen bij het zingen, omdat de liedjes waarnaar ik zelf luister ook in dat accent zijn. Als je jezelf dan terughoort, dan hoor je uit een instinct ook meteen waar de fouten zitten. Ik vind taal heel belangrijk en wil als artiest zeker geloofwaardig overkomen bij ‘native speakers’.
Marco V treedt volgende week en in oktober op in Nederland:
21 Sept 2012 Patronaat – Café, Haarlem
7 Okt 2012 Mezz Café, Breda
24 Okt 2012 Burgerweeshuis Café, Deventer
fotografie: Alex Vanhee