×

22 december 2011

The Script – Homecoming

Geschreven door: Edgar Kruize

Uitgebracht door: EMI

Met sommige bands kan het heel snel gaan. Neem nu The Script. Ze stonden in februari van dit jaar nog in een zaaltje als Paradiso, in mei hadden ze weinig moeite de massa die Pinkpop heet voor zich te winnen en niet veel later speelden ze in thuisstad Dublin voor een uitverkocht stadion met 50.000 fans. Die show is nu op dvd uit.

Stadionconcerten op dvd zijn doorgans lastig kijkvoer. Want waar je bij een reguliere concertopname veelal dicht op de artiest kan zitten en je in die zin je woonkamer (of waar je de schijf ook bekijkt) met een beetje fantasie in een substituut concertzaal kan veranderen, is het maar lastig om thuis voor de buis de massaliteit van een stadionoptreden te voelen. Waar je jezelf bij een ‘kleine’ concertregistratie als deel van het publiek zou kunnen zien, is dat bij registraties van zulke immense shows onmogelijk. Je bent meer een toeschouwer dan een deelgenoot.

Dat geldt jammergenoeg ook voor het optreden van The Script in Dublin. Met als ondertitel ‘Live At The Aviva Stadium Dublin’ is Homecoming een degelijke registratie van een optreden van een band die ook uitblinkt in degelijke poppy rockmuziek. Muziek die het – zonder daarmee als minderwaardig af te willen doen – opvallend goed doet bij jonge vrouwen en juist daardoor wellicht door serieuzere muziekliefhebbers minder hoog wordt aangeschreven. Tsja, je kan er van zeggen wat je wil, het zit absoluut goed in elkaar. Maar goed, deze dvd lijkt dan ook vooral gemaakt voor de vrouwelijke fans, die de eerste rijen van het tot de nok gevulde Aviva stadion bevolken en een souvenir willen hebben van wat ongetwijfeld het concert van hun leven is geweest. Voor hen die er niet bij waren blijft een prima registratie over van een vooral erg veilige show. Met hits als The Man Who Can’t Be Moved, Nothing, If You Ever Come Back, fanfavoriet Deadman Walking en natuurlijk de megahit For The First Time keurig verspreid door de set en ook nog ens zo goed als hetzelfde uitgevoerd als op cd, is het natuurlijk ook een optreden waar niemand zich een buil aan kan vallen, maar het doet je tegelijk ook afvragen hoe een band met zo veel mid-tempo liedjes in de catalogus in zo’n sneltreinvaart van clubbandje tot stadionvuller heeft uit kunnen groeien. Daar over geeft deze registratie geen enkele uitkomst. Want de opwinding en de grootsheid die een stadionshow doorgaans kenmerkt wordt niet vertaald naar de kijker toe. Doordat je de band steeds ziet glunderen en tijdens de show zelfs shots van zichzelf laat maken met het immense publiek op de achtergrond, ga je bijna denken dat deze registratie wellicht niet eens voor die fans op de eerste rij is gemaakt, maar gewoon voor de band zelf als een bewijs dat ze het toch maar mooi geflikt hebben. Geef ze eens ongelijk.

Homecoming: Live At The Aviva Stadium Dublin

1. You Won’t Feel A Thing
  2. Talk You Down