×

20 augustus 2014

Zomerparkfeest zoekt de soul op tijdens vierde dag.

Na de vierde en laatste dag Zomerparkfeest 2014 – afgelopen zondag – maakt de organisatie van het vierdaagse gratis festival in Venlo tevreden de balans op. Ondanks dat het weer niet mee zat, na de zeer warme versie 2013. De temperatuur liet het dit jaar flink afweten. Dat geldt niet voor de muziek en de belangstelling. Bewijs, er zijn 80.000 bezoekers geteld over vier dagen en dat is maar weinig minder dan vorig jaar.

De zondagmiddag is traditiegetrouw voor de kinderen en de tieners. Met o.a. de kinderrockband Hippe Gasten en de jongensband B-Brave.

De eerste act voor het grotere publiek op het hoofdpodium, maar eveneens geschikt voor alle leeftijden, is de uit Engeland afkomstige, jonge en veel belovende songwriter en soulzanger Myles Sanko. Sanko begon zijn carrière met zingen en rappen in nachtclubs en bracht in 2013 zijn eerste album Born in Black & White uit. Hij werkt in bands als Bijoumiyo en recent met Speedometer, die toert met James Brown’s soul sister Martha High. In Venlo brengt hij heerlijke soul, zoals in het up-time nummer Forever Dreaming, het swingende Save My Soul en Come on Home. Alle songs zijn van zijn nieuwste album Forever Dreaming, dat in september wordt gereleaset in Nederland. Na z’n optreden op het Hoofdpodium kan er worden nagenoten met een mini-gig in de Grenswerksessies. Dit jaar voor het eerst op het festival, een houten kerk waarin in samenwerking met het nieuwe Poppodium Grenswerk mini-optredens worden verzorgd. In een intieme setting, zo ook met Myles Sanko. Veel van de Grenswerksessies zijn in goede kwaliteit geregistreerd, zoals naast Myles Sanko, optredens van La Yegros, Maydien, Gallowstreet Brass Band, Guy Smeets en de lokale talenten Random Precision. Te vinden op de site van Grenswerk.

In de Circustent staat even later de Italiaan Andrea Bernini, die al jaren produceert onder de naam Mop Mop. Bernini heeft een kleurrijke en bijzondere carrière. Geboren in 1977 in Cesena, Italie en nu werkend en wonend in Berlijn. Op z’n zesde begonnen op gitaar en vanaf zijn tiende drums. In 2005 begonnen met het project Mop Mop waarbij hij o.a. begeleid wordt door Pasquale Mirra op vibrafoon, Danilo Mineo op percussie en leadzanger DaCosta Ange, die soul, pop en reggae projecten doet en nu samenwerkt met Bernini. Op de dag voor Zomerparkfeest stonden ze op het Nisville Jazz Festival in Servië.  Mop Mop staat voor een uitdagende mix van jazz, electronica, afro en beat en heeft vanaf 2005 vier albums uitgebracht. De gig in de circustent boeit van begin tot eind met de bijzondere instrumenten mix, vibrafoon, het immer aanwezig en strakke drumspel van mister Mop Mop Bernini en de soul in de stem van zeer bewegelijke DaCosta Ange, die het publiek meeneemt in de energie van deze muziek.

Ja hoor. De afgelopen zondag jarige Rocco Granata, hij is 76 geworden, heeft het nog altijd. De oude charmeur, van Italiaanse afkomst, laat nog steeds bij veel mensen de harten smelten of sneller kloppen. Staand, maar ook zittend op een kruk, neemt hij zijn accordeon ter hand en vertolkt hij veel oude bekende nummers met natuurlijk Marina als zijn grootste hit. Meer dan 5 miljoen verkochte exemplaren zijn er destijds van verkocht. Natuurlijk is er wat heesheid in zijn zang, maar vreemd genoeg heeft zijn stem er door de jaren heen niet echt onder te lijden gehad. Maar welke zanger op leeftijd heeft dat niet. Luister onder andere naar Leonard Cohen. Bedenk echter ook dat hij de ontdekker is van K’s Choice’s Sara Bettens. [tekst: Ron Loontjens]

Met blaaswerk, accordeon, gitaar en swingend ritme laten de  Spanjaarden van Bongo Botrako het veld swingen als een dolle. Gaat Bongo Botrako verder waar Manu Chau is gestopt? Het lijkt er wel op. Voor deze heren is het iedere dag een feest. Met een mix van meerdere stijlen, die verbazingwekkend veel weg heeft van Manu Chau, wordt iedereen uitgenodigd om mee te doen met hun fiesta. Al springend vertolkt zanger Uri Gine zijn al dan niet maatschappijkritische teksten. Deze heren speelden en dag eerder op het uitverkochte Lowlands waar ze ook een van de gangmakers waren. Luister naar het album Revoltosa, en je begrijpt waarom het echt een feel-good band wordt genoemd. Ook  geven ze de Palestijnse kwestie aandacht en breken ze en lans voor de situatie van die zelfde Palestijnen. Gemist? Ga ze op 6 september zien op Bruis in Maastricht!! [RL]

Het laatste grote optreden van Zomerparkfeest 2014, op het Hoofdpodium, is Bo Saris. En dag ervoor nog op Pukkelpop in de tent voor niet al teveel publiek en nu in zijn eigen hometown in een volgepakt Julianapark waar de 10.000 mensen zich absoluut niet laten afschrikken door een 10-mm bui, die net aanvangt voor het optreden van de Limburgse soul- en Idols-ster. De 33-jarige zanger, die onder de artiesten naam Boris bekend werd, is zoon van de Venlose jazzvocalist en docent Ge Titulair en stond dit jaar op North Sea Jazz. Het Zomerparkfeest is een thuiswedstrijd dus, hij was er in 2007 ook. In een interview in De Limburger geeft Bo aan te werken aan een buitenlandse carrière. De kiem daarvoor wordt gelegd door optredens in onder andere Oostenrijk, Duitsland, België en Polen, met promotie van zijn laatste album Gold. In Venlo zet hij een strakke set neer met mooie up-time soulnummers, professionele band en voert hij het publiek, dat zich grotendeels in poncho’s en onder paraplu’s bevindt, tot groot enthousiasme.

Als een van de afsluiters staan op het kleine, maar gezellige, Vriendenpodium de heren van Leeways een heerlijke portie reggae met funk te verkondingen. Ondanks de regen blijft het publiek staan en meedoen. Waarom? Deze heren maken er en heerlijk afsluit-feestje van, waarbij de energie er aan alle kanten afspat. Maar was dit het laatste? Nee. De gedenkwaardige verschijning zanger Siggydam van Leeways, staat ook bij Boomshakalak Soundsystem op het podium. Als gast? Nee, hij is daar ook vaste waarde. Hij neemt het publiek mee in de heerlijke met funk en reggae doorspekte dancehall sound. Om maar met Siggydam’s lijfspreuk te eindingen. Life’s what you make it. [RL]

Het veelzijdige en gratis Zomerparkfeest, de 38ste editie, is ten einde. Wederom mooi werk van de honderden vrijwilligers die niet alleen tijdens, maar ook voor en na het festival heel hard werken achter de schermen om het mogelijk te maken. Een knappe prestatie die de complimenten meer dan waard zijn. We kijken uit naar Zomerparkfeest 2015. Noteer maar alvast: 20 tot en met 23 augustus 2015.