×

28 maart 2022

Swingend TaxiWars weer stevig in het zadel

Geschreven door: Jeroen van der Vring

TaxiWars kon na drie uitgestelde tours eindelijk weer acte de présence geven. Corona-tickets die digitaal dan wel uitgeprint niet waren zoekgeraakt konden hun plekje vinden in een goed gevulde zaal van het Paard in Den Haag. De aftrap werd verricht met het anthem van de band, het gelijknamige nummer TaxiWars.

Na zo’n lange radiostilte is dat soms op het podium nog wat onwennig. Maar het ongemak dat dit opleverde had ook wel weer iets moois, en daarmee werd de charme van een liveoptreden maar weer eens bevestigd. TaxiWars heeft inmiddels een derde album op zak. Het al uit 2019 stammende Artificial Horizon. De nummers op dit laatste album zijn net wat puntiger en meer transparant zonder dat het per se pop wordt. Het blijft gewoon wel jazz, overgoten met een niet alledaags sausje.

Barman gebruikt tegenwoordig opvallend veel stemvervormers. Distortion, delay en andere knopjes zijn de voormans beste vriend geworden. Waar dit misschien, wetend dat Barman een goede zanger is, de wenkbrauwen zou doen fronsen draagt het live juist bij aan de vervreemding en de film-noir sfeer van de muziek van TaxiWars. Opvallend genoeg speelt de band maar twee nummers van het album Fever uit 2016.

Dat de Antwerpse duizendpoot Tom Barman veel creatieve potjes op het vuur heeft staan mag genoegzaam bekend zijn. Met TaxiWars toont Barman samen met zijn jazzcompanen, sinds de oprichting van de band in 2014, zijn meer lichtvoetigere kant. De band bestaat, naast Barman, uit een drietal fantastische muzikanten: Robin Verheyen, op alt- en tenor saxofoon en Antoine Pierre op drums worden aangevuld door Nicolas Thys op contrabas. Naast TaxiWars maken zij zelfstandig platen dan wel leveren zij een muzikale bijdrage aan het werk van anderen. Antoine Pierre maakte met Urbex Electric in 2020 het prachtige Suspended. Een livealbum dat werd opgenomen in Flagey in Brussel.

Naast allerlei jazzinvloeden roeren de geesten van Tom Waits en het New Yorkse Soul Coughing zich af en toe tijdens dit bij tijd en wijle zeer opzwepende optreden. De prijsnummers binnen de liveset zijn Let’s Get Killed en Drop Shot. Met het licht funky nummer Borgerhout Shuffle zijn weer even terug op Vlaamse bodem. Sharp Practice is een heerlijk funky groovend dansnummer dat zomaar een overblijfsel uit de Magnus-tijd had kunnen zijn.

De set eindigde met het opgejaagde en slepende nummer Death Ride Through Wet Snow. Een nummer waar je af en toe de stem van wijlen Herman Brood in ontwaart. In Irritated Love parafraseert Barman het leven en de liefde als hij zingt: “We have no talent for this, baby, only buckets full of luck”. Zo is dat!