Sarah Lee Langford
Two Hearted Rounder
De laatste tijd is er niet bepaald een gebrek aan jongedames die hun geluk beproeven als singer-songwriter in de Americana rootssector. Integendeel er is bij momenten sprake van een heus overaanbod en het wordt ondertussen wat moeilijker nog de goede, gezonde bomen in het woud te ontwaren. Luisteren en nog eens luisteren is de boodschap en dat hebben we uitvoerig gedaan met Two Hearted Rounder, het debuut van Sarah Lee Langford.
Bij de eerste beluistering valt meteen het bijzondere stemtimbre van deze jongedame uit Birmingham, Alabama op. Haar expressieve zang refereert onmiskenbaar naar illustere countrydiva’s uit het Zuiden maar het is de afwijkende, fragiele toonvastheid en een zekere afstandelijkheid die charmeert in songwerk dat de traditie uit de Appalachen naadloos verbindt met hedendaagse country en honky tonk.
In tien songs wordt de vreugde van de vrijheid in het jonge leven bezongen maar het zijn vooral de mindere gelukkige momenten die hier opduiken. Het gitaarwerk van Will Stewart en de pedalsteel van Ford Boswell, gesteund door muzikanten van The Dexateens zoals Brian Gosdin aan de drumkit, en bassist Keelan Parrish van Vulture Whale creëren een voortreffelijke soundtrack generen, terwijl kompaan Lester Nuby, eveneens actief in stal van Cornelius Chapel, de productie verzorgt.
Het start ongemeen sterk met de titeltrack Two Hearted Rounder, ongetwijfeld een van de mooiste songs die we de laatste tijd mochten beluisteren met een zwierige combinatie van gitaar en pedalsteel die naar kosmische country en honky tonk lonkt. Painted Lady draaft onverstoorbaar verder op heerlijke countryrock.
“I can sing my own love song”, zingt Sarah zelfbewust en wat zeurderig op een ritmische beat ter afsluiting, dat is het minste wat je kan zeggen. Zonder uitzonderring passeren meeslepende verhalen die zich wel eens ontrollen in de saloon, niet altijd de ideale plek voor eenzame vrouwen. Sterke vrouwen spelen er voluit hun troeven uit terwijl onschuldige zielen niet zelden in de val trappen, Bar Stool over ware liefde en overleven.
De pijn en onzekerheid van het opgroeien en de onschuldige kindertijd voorgoed achter zich laten, het klinkt door in het op western sound evoluerende track, “growing up ain’t for the weak”. Keep Your Diamonds huppelt op een militaire mars roffels terwijl de countryballade Watch Me komt dicht in de buurt van countryladys als Loretta Lynn.
Bijzonder fijn om nog eens kennis te maken met een debuterende jongedame die er echt uitspringt met de eerder zeldzame combinatie van markante zang en indringend songwerk in een meeslepende instrumentatie.