×

Recensie

Electronic

19 februari 2022

Kreidler

Spells and Daubs

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Bureau B

Spells and Daubs Kreidler Electronic 4 Kreidler – Spells and Daubs Written in Music https://writteninmusic.com

Kreidler, eigenzinnige antihelden die zich vanuit anarchistisch oogpunt halverwege de jaren negentig tegen het opkomende rechts extremisme verzetten. De structuurloze muzikale klankenbrei is een politiek weerwoord, en vanuit de underground movement zoeken ze in eerste instantie met confronterende spoken word performances de weg naar het linkse krakerspubliek en de opruiende punkbewegingen op. De Duitse achtergrond en het compromisloos gebruik makende van elektronica sluit perfect bij de opkomst van de Krautrock en de latere Neue Deutsche Welle aan. Vervolgens mengen zich illegale house raves, ambient new age en neoklassieke elementen in de sound. Kreidler groeit tot een monsterlijk artistiek genootschap uit, met nog steeds dat politieke idealisme in hun achterhoofd, maar minder prominent aanwezig.

Hoe huisvestend muziek zich in lege concertzalen als de klanken keihard tegen de muren weerkaatsen en niet door een dansende menigte opgevangen worden. Geluiden die niet afzwakken maar in volledige sterkte binnendringen. Kreidler zoekt in het voorstadium van Spells and Daubs naar de perfecte ambiance om de onvoltooide tracks aan te kleden. Het noodgedwongen geïsoleerde gezelschap vestigt zich rond september 2020 in het Düsseldorfs Kabawil Theater om daar de basis voor de nieuwe plaat te leggen. Dit kunstenaarstoevluchtsoord heeft dezelfde opzet als het eerder door Detlef Weinrich op de voorgrond geplaatste Salon Des Amateurs, welke uiteindelijk in zijn Tolouse Low Trax project Kiosque of Arrows resulteert.

Vervolgens komt er een moment van stilte, waarna de samenwerking in de lente van 2021 uitwijkende naar de in Hilden gelegen Uhrwerk Orange studio voortgezet wordt. Twee vruchtbare periodes en uiteindelijk vijftien tracks rijker, in Londen door producermixer Peter Walsh tot tien tracks teruggebracht, Spells and Daubs vormend. Een plaat die ervoor waakt om een langdradig complex geheel te worden, en niet eindeloos op thema’s voortborduurt maar juist in korte singlelengte composities die variatie opzoekt. Zijn het waarnemende illusies die zich denkbeeldig in je hoofd afspelen, of is het zelfs zintuigelijk bedrog? Het spinnende Tantrum netwerk rijgt de onvaste structuurschema’s tot een sluipende mechanische cabaretjazz mantra aan elkaar. De ambient egaliseert opbouwende onvrede tot de lichte percussie aanval van Thomas Klein, waardoorheen zuigende zeurende elektronica een modderig slijmspoor achterlaat.

Toys I Never Sell laat zich als een tot de verbeelding sprekende achterkamersensualiteit lezen. Een tikkeltje ondeugend brengen ze als een hypnotiserende geluidsgoochelaar de zwevende klanken in beweging. Dit erotische verhalenboek slaat zich pas later definitief in de betoverende volwassen Unframed Drawings nachtvertelling open. Hoe bedreigend slaat muziek toe, Dirty Laundry is het beangstigende besef dat een slagveld aan geluiden afdwingt om alleen op jezelf aangewezen te zijn. Het effect van een onzichtbare gastheer die de voordeur forcerend op slot draait om die onwetende emoties naar buiten te laten. Gejaagde hartslagen doorbreken de machinale mineurstemming van het staalbewerkingsstuk Freundchen. Gesloten IJzeren Gordijn schroothoopterreur, de hedendaagse verdeeldheid creëert een blauwprint van dit imaginaire grensgebied in de afstervende kilheid en de wellustige drang om te dansen.

Die interruptie wordt op de aan Massive Attack memorerende tripgoth van Arise Above doorbroken waar Alax Paulick overheersend aardedonker op zijn bas soleert. Als een onstuimige duizelingwekkende waterval dalen de druppelende Oosterse Music Follows Suit regenklanken neder waarna het puzzelende Arena rustpunt ze op de juiste plek zet. Revere, de berustende droomvlucht achtbaan in het donker, met scherpe hoekige kantelingen, driedimensionale soundscapes en onverwachte diepteverschillen. Alex Paulick geeft met zijn fretloze basgeluid hierbij die jaren tachtig new wave als eindbestemming aan. Greetings from Dave heeft dezelfde gewaagde freejazz fusion aanpak. Gedurfde veelzijdigheid, waarmee Kreidler nogmaals benadrukken dat ze met Spells and Daubs het systematische hokjes denken doorbreken en bewijzen dat ze zo veel meer dan een gemiddelde elektro act zijn.



  1. Tantrum
  2. Toys I Never Sell
  3. Dirty Laundry
  4. Revery
  5. Unframed Drawings
  6. Arise Above
  7. Music Follows Suit
  8. Arena
  9. Freundchen
  10. Greetings from Dave