Jesse Malin
Sad And Beautiful World
Tijdens zijn vroege tienerjaren is hij al actief in de New Yorkse punkrockscène met Heart Attack en als zanger van D-Generation dat eind jaren negentig na drie langspelers ontbonden wordt. Jesse Malin gaat solo met hulp van Ryan Adams. Bij de in2007 uitgebrachte derde plaat Glitter In The Gutter steken naast Adams, Springsteen en Jacob Dylan welwillend een handje toe. De getalenteerde chroniquer ontgroeit zijn hardcore verleden er volgen nog enkele verdienstelijke werkstukken die tussen rootsrock en melodieuze pop pendelen, twee jaar geleden bekroond met het voortreffelijke Sunset Kids.
Malin surft verder op dat niveau, Sad and Beautiful, de titel van een in twee delen opgesplitste langspeler over twee cd’s gespreide langspeler, is afkomstig van een dialoog in Down By The Law , de cultfilm van Jim Jarmusch uit de jaren tachtig.
Het eerste gedeelte, ‘Roots Rock’ getiteld, is een met melancholie gevulde zoektocht in het verleden. De schrijnende klaagzang Lost Forever is een in vlotte pop met rinkelende gitaartjes verpakte smeekbede om aandacht in de ondertussen vertrouwde wat lusteloze stijl. “You never know me because you never were around, lost in a memory doesn’t mean much to me now, you give me a name and the blood in my veins but you never had time for me”.
Get Out Of Here klinkt al even neerslachting maar passeert wel op fraai resonerend snarenwerk, in het met strijkers gelardeerde Sinner horen we zoals in een kwade droom gierende sirenes op de achtergrond. Na het countryneske, lekker golvende Dance Of My Grave wordt het rootsgedeelte fraai afgesloten met Tom Petty’s Crawling Back To You.
Broeierige parlando van Backstabbers opent de tweede cd Radicals. Met The Way We Used to Roll belanden we in het New York van de jaren negentig met een onhandelbare tiener die zijn weg zoekt in de grote stad. Almost Criminal flaneert op melodieus vloeiende gitaarpop en een strak ritmische
Todd Youth bevat verwijzingen naar de voorganger Sunset City. In de synthesizer intro en het deuntje van The Little Death horen we echo’s van Blondie. Het met drumroffels en scherpe riffs opgebouwde Dance With The System zit in de slipstream van de Stones. Storend is het allerminst, Jesse Malin verwerkt die invloeden andermaal meesterlijk in met geïnspireerde woordspelingen en rake observaties gevulde pop- en rock songs.