Jerry Leger
Donlands
Donlands is de naam van de buurt in Toronto waar zich het tot studio omgebouwde theatergebouw bevindt en Jerry Leger in spontane opnamesessies tien tracks opnam, ondersteund door de ritmesectie van The Situation met bassist Dan Mock en drummer Kyle Sullivan. Het duo figureert al sinds de begindagen als Leger’s backingband in de studio op langspelers als Nonsense And Heartache, Time Out For Tomorrow en Nothing Pressing, Alan Zemaitis verzorgt het toetsenwerk dat Leger’s gitaar en piano escapades aanvult.
Gitarist James Mckie is er niet meer bij hij wordt tegenwoordig gesignaleerd bij Cowboy Junkies, de frontman Michael Timmins is na een jarenlange samenwerking evenmin te bespeuren. Een bewuste keuze, Leger zocht naar een atmosferische sound, die destijds langoureuze slijpers als I’ve Only Have Eues For You van The Flamingo’s en Johnny Ace’s Pledging My Love inkleurde. Klankingenieur Mark Howard, die in de studio vertoefde met The Neville Brothers, Daniel Lanois en Bob Dylan en de productie van werkstukken van Lucinda Williams, Chris Whitley, Rickie Lee Jones en recenter Courtney Marie Andrews in goede banen leidde.
Howard beluisterde de demo’van twintig tracks en selecteerde er tien, die kan je nu beluisteren in opgewaardeerd arrangementen die met hulp van Aaron Goldstein tot stand kwamen, het pedalsteel- en steelwerk van Goldstein draagt in het laatste gedeelte in niet geringe mate tot een gepaste melancholische sfeer in de sobere, bijzonder sfeerrijke productie van Howard die het al even voortreffelijke songwerk subtiel laat schitteren.
We vertoeven op wonderlijk klaviergetokkel even in de ondefinieerbare, ietwat donkere sfeer die Roy Orbison’s dramatische repertoire destijds uitademende. I Was Right To Doubt Her evolueert op een levendige latin ritmiek en geheimzinnige rondspokende orgelflarden naar een duistere ontknoping. Het toetsenwerk speelt hier een niet te onderschatten rol, zuigende Hammondtonen vergezellen slepende gitaarlijnen in I’ll Stay.
De combinatie van melodieus piano getokkel, orgel en gitaarlicks Three Hours Ahead of Midnight komen dicht bij Memphissoul uit lang vervlogen tijden. De knap opgebouwde, poëtische getinte pianoballaden The Flower and the Dirt en Wounded Wing tonen de intrinsieke klasse van Leger om zijn verhalen in een haast tijdloos allure te presenteren.Het lustig opverende You Carry Me herinnert enigszins aan het jaren zeventig werk van Wreckless Eric.
Na die energieke oprisping voert een dromerig, op pedalsteel zwevende, smachtende I Need Love in een wat troosteloze mood. Het op ruimtelijk galmende percussie en fraai pianospel geconstrueerde Out There Like Rain wordt weerom verrijkt met die meeslepende steelklanken, die eveneens Slow Night in Nowhere Town elegant naar de uitgang begeleiden. Andermaal meesterlijk werk van Jerry Leger.