×

Recensie

Roots

14 februari 2024

Jennifer Porter

Yes,I Do!

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: eigen beheer

Yes,I Do! Jennifer Porter Roots 3.5 Jennifer Porter – Yes,I Do! Written in Music https://writteninmusic.com

We hadden het al eerder over Jennifer Porter, naast onmiskenbare zangkwaliteiten toonde de dame uit Maine zich als een al even bevlogen pianiste en songwriter op Sun Come And Shine. Een klassieke scholing operazang en piano zijn hier wellicht niet vreemd aan, haar fascinatie voor jazz en blues bleken sterker. Als kind sloop ze al uit bed en vergaapte zich aan de boogiewoogie van Maxine, die de feestjes van haar grootouders opluisterden. De muziek van Porter ademt onveranderlijk een voorliefde voor blues en roots uit.

Onder het motto ‘Yes I Do!’ brengt haar negende langspeler weerom een delicate melange van blues en soul refererend naar de steegjes van New Orleans en de erfenis van de Memphis Soul.

Het begint al veelbelovend met zwoele zang en lenige vingerzettingen op het pianoklavier, ondersteund door een strakke blazerssectie met  felle trompet- en saxuithalen schiet Before We Call It A Day uit zijn sloffen. Vervolgens krijgen we het sterk soulgetinte titeltrack waarbij Jennifer de Wurlitzer bepoteld en de B3Hammond warm stookt.

Dat gebeurt eveneens in het dromerige Over You, een zoetgevooisd liefdesliedje. Met het broeierige aanstekelijke swing van All I Needed Was You zijn we helemaal terug in Louisiana, met flitsende boogiewoogie piano, geflankeerd door de ongeëvenaarde accordeontonen van C.J. Chenier en gitaarriffs van de alomtegenwoordige George Naha, die charmant overslaande zang ondersteunen.

De met zacht fluisterend timbre gedebiteerde blues van Baby Don’t You Worry No More toont de intrinsieke klasse van La Porter, met op de achtergrond de pedalsteel van Cindy Cashdollar. We blijven met het van Leroy Carr geleende How Long in dat bluesy straatje op warme gloedvolle Hammond en dito snarenwerk.

Frivole klarinettonen en trombone vermeien zich wellustig met frivole zang en creëren het onweerstaanbare Lucky Dust, dat lijkt weggelopen uit lang vervlogen gloriedagen in French Quarter van New Orleans. Dat Jennifer ook zonder die klasse musici overeind blijft toont haar interpretatie van Bessie Smith’s Good Ol’ Wagon.



  1. Before We Call It A Day
  2. Yes, I Do
  3. Over You
  4. All I Needed Was You
  5. Don’t Worry No More
  6. How Long
  7. Lucky Dust (Shining Through)
  8. Good Ol’ Wagon