Drake
Views
Laten we allereerst voorop stellen dat rapper Drake een van de beste, en anders wel een van de meest succesvolle, hiphopartiesten is van het huidige tijdperk. Met nummers als What’s My Name, Started From The Bottom en Hold On, We’re Going Home was hij in het verleden al razend populair en ook op zijn nieuwe album staan weer de nodige pareltjes. Er is echter alleen één maar: op het nieuwe album is het allemaal te veel van hetzelfde wat ervoor zorgt dat halverwege de verveling enorm toeslaat, terwijl het spektakel pas komt in deel twee van de plaat.
De betere nummers als Hotline Bling, One Dance, Too Good (met Rihanna), Pop Style en Controlla komen pas in het slotstuk voor van zijn nieuwe plaat Views. Voordat je als luisteraar bij de nummers bent aanbeland, is de kans echter groot dat je ondertussen alweer iets anders bent gaan doen. De eerste helft van het album, zo’n tien nummers (het hele album telt 20 tracks), klinkt vrij eentonig en wordt op een gegeven moment dan ook behoorlijk saai.
Niet dat het slecht is, integendeel, maar het achter elkaar luisteren is een zware kluif. Een nummer zo tussendoor zou prima zijn, maar wanneer je zo’n drie kwartier naar veel van dezelfde soort nummers luistert, is de kans groot dat je wat anders gaat opzetten. Het is niet de Drake die we gewend waren. Natuurlijk, veel van zijn nummers waren niet al niet al te snel, maar de nummers op de eerste helft van het album zijn voornamelijk slowjams. Drake kiest dus meer voor de emotionele dan wel romantische kant, maar de rapper in hem horen we in dit deel niet of amper terug.
Gelukkig weet Drake dit in het tweede deel van zijn album te voorkomen. Controlla is al een prima opstapje naar meer spektakel, maar met One Dance gaan de voetjes (letterlijk) van de vloer. Een heerlijk opbeurend nummer met een positieve beat en, in tegenstelling tot wat eerder op het album te horen was, niet zo eentonig.
Met Grammy’s en Child’s Play lijken we de oude Drake weer wat terug te horen. Ook het nummer Pop Style is weer typisch een hiphoptrack a la Drake. De beats blazen uit de speakers en de Amerikaan rapt erop los. En met Too Good (ft. Rihanna) kunnen vervolgens de dansliefhebbers hun geluk niet op, want net als in One Dance, is dit een zeer dansbaar en vrolijk nummer, al is de tekst (die gaat over een mogelijk stukgelopen relatie) niet al te positief te noemen. Met Views, dat iets wegheeft van de vroegere Kanye West (vergelijk maar eens met Through The Wire) en succesvolle hit Hotline Bling sluit Drake vervolgens in het tweede deel van het album toch nog lekker af.