Delbert McClinton
Outdated Emotion
Het wordt een bijzonder jaar voor Delbert McClinton, dit jaar zal je de Texaanse roadhouserocker nergens on the road aantreffen met zijn backingband. Het podium was bijna 65 jaar zijn vertrouwde habitat. In de vroege jaren zestig kwam hij tijdens een Britse tour met Bruce Channel in contact met John Lennon die McClinton’s harmonicalicks van Hey Baby in Love Me Do adapteerde. Met zijn eigen band plaatste hij zijn eigen muziek, een unieke versmelting van R&B, Honky Tonk country, Texasblues en roadhouserock in de spotlights samen met gepersonaliseerd coverwerk in een dynamische shows.
McClinton’s muziek is overigens terug te vinden op de langspelers die hij vanaf 1975, na de samenwerking met Glen Clark met wie hij een tijdje geleden nog het reünie album Blind, Crippled & Crazy afleverde, onder zijn eigen naam uitbracht. Ondertussen is de kaap van de tachtig ruimschoots overschreden maar de soepele, uitgerafelde stembanden weerklinken nog op nieuwe werkstukken, Pick Of The Litter werd opgevolgd door het al even sterke Tall, Dark & Handsome.
Nu hij het tourleven vaarwel zegt is het tijd voor een terugblik naar het verleden en de muzikale invloeden. Tijdens de isolatie periode bracht McClinton veel tijd door in de Rock House Studio van zijn vertrouwde toetsenman Kevin McKendree, zijn zoon Yates is eveneens betrokken bij de opnamesessies voor Outdated Emotion en wordt als co-auteur vermeld bij Connecticut Blues en bij Call Me A Cab, in het afsluitende, met eigen werk gevulde, luikje.
De interpretaties van het werk van McClinton’s muzikale helden vormen de hoofdmoot. Na een stampende barroom opener met veel ruimte voor het dameskoortje en de blazerssectie blijven we in de jaren vijftig. Met Hank Williams’ Settin The Woods On Fire, ondersteund door pedalsteel en de fiddle van Stuart Duncan, verzeilen we in een afgeladen honky tonk, naast het evidente Jambalaya hoort Move It On Over hier thuis. Evenals bluesman Jimmy Reed, we horen een gedreven Ain’t That Lovin You en het met enige hulp van die andere harmonicaman Danny Flowers gereconstrueerde The Sun Is Shining en I Ain’t Got You.
In I Want A Little Girl en Hard Headed Hannah komt de bluescrooner en een niet aflatende fascinatie voor Ray Charles aan bod.One Scotch, One Bourbon, One Beer kennen we van John Lee Hooker maar we krijgen hier de door dartele piano aangedreven jazzy versie van Amos Milburn, de boogie piano speelt overigens weerom een hoofdrol in het opzwepende Long Tall Sally van Little Richard.
In het tussendoortje met Two Step Too worden de ingrediënten van het rijk geschakeerde muzikale McClinton menu ontrafeld. Dat blijft anno 2022 nog ‘alive en very kickin’ evenals de zangprestaties en het creatieve vermogen van Delbert McClinton. Even deze duik in het verleden met een superieure jukebox beluisteren, volstaat.
Het wordt een bijzonder jaar voor Delbert McClinton, dit jaar zal je de Texaanse roadhouserocker nergens on the road aantreffen met zijn backingband. Het podium was bijna 65 jaar zijn vertrouwde habitat. In de vroege jaren zestig kwam hij tijdens een Britse tour met Bruce Channel in contact met John Lennon die McClinton’s harmonicalicks van Hey Baby in Love Me Do adapteerde. Met zijn eigen band plaatste hij zijn eigen muziek, een unieke versmelting van R&B, Honky Tonk country, Texasblues en roadhouserock in de spotlights samen met gepersonaliseerd coverwerk in een dynamische shows.
McClinton’s muziek is overigens terug te vinden op de langspelers die hij vanaf 1975, na de samenwerking met Glen Clark met wie hij een tijdje geleden nog het reünie album Blind, Crippled & Crazy afleverde, onder zijn eigen naam uitbracht. Ondertussen is de kaap van de tachtig ruimschoots overschreden maar de soepele, uitgerafelde stembanden weerklinken nog op nieuwe werkstukken, Pick Of The Litter werd opgevolgd door het al even sterke Tall, Dark & Handsome.
Nu hij het tourleven vaarwel zegt is het tijd voor een terugblik naar het verleden en de muzikale invloeden. Tijdens de isolatie periode bracht McClinton veel tijd door in de Rock House Studio van zijn vertrouwde toetsenman Kevin McKendree, zijn zoon Yates is eveneens betrokken bij de opnamesessies voor Outdated Emotion en wordt als co-auteur vermeld bij Connecticut Blues en bij Call Me A Cab, in het afsluitende, met eigen werk gevulde, luikje.
De interpretaties van het werk van McClinton’s muzikale helden vormen de hoofdmoot. Na een stampende barroom opener met veel ruimte voor het dameskoortje en de blazerssectie blijven we in de jaren vijftig. Met Hank Williams’ Settin The Woods On Fire, ondersteund door pedalsteel en de fiddle van Stuart Duncan, verzeilen we in een afgeladen honky tonk, naast het evidente Jambalaya hoort Move It On Over hier thuis. Evenals bluesman Jimmy Reed, we horen een gedreven Ain’t That Lovin You en het met enige hulp van die andere harmonicaman Danny Flowers gereconstrueerde The Sun Is Shining en I Ain’t Got You.
In I Want A Little Girl en Hard Headed Hannah komt de bluescrooner en een niet aflatende fascinatie voor Ray Charles aan bod.One Scotch, One Bourbon, One Beer kennen we van John Lee Hooker maar we krijgen hier de door dartele piano aangedreven jazzy versie van Amos Milburn, de boogie piano speelt overigens weerom een hoofdrol in het opzwepende Long Tall Sally van Little Richard.
In het tussendoortje met Two Step Too worden de ingrediënten van het rijk geschakeerde muzikale McClinton menu ontrafeld. Dat blijft anno 2022 nog ‘alive en very kickin’ evenals de zangprestaties en het creatieve vermogen van Delbert McClinton. Even deze duik in het verleden met een superieure jukebox beluisteren, volstaat.