Buckley
Las Cruces
J. Daniel Buckley vertoeft al een tijdje in Austin, waar hij vanuit Boston verzeilde. In zijn nieuwe thuishaven werd ook Las Cruces opgenomen in de Shine Studios. Dat gebeurde met hulp van een voltallige band waarin de pedalsteel en elektrische gitaar van Simon Page en de Wurlitzer van Charlie Pierce kleurrijke accenten leggen.
De voormalige aanvoerder van altcountry formatie The Gilden Splinters werd geïnspireerd door de eindeloze sterrenhemels boven de woestijn die hij doorkruiste tijdens recente tournees in het Zuidwesten.
Geflankeerd door een massieve wall van gitaren, die herinneringen oproepen aan Neil Young’s Crazy Horse, is Buckley op weg naar Bakersfield, waar in de jaren vijftig in de plaatselijke honky tonks een meer rebelse variant van de gestroomlijnde country uit Nashville werd ontwikkeld die eind jaren zestig naar countryrock evolueerde.
Buckley blijft enigszins in de slipstream van die beweging met een soort kosmische woestijnrock die in Bakersfield en Devils Slide weergalmt. Las Cruces is een uitgesponnen grimmig epos over de oude Mexicaanse stad die destijds bij de staat New Mexico werd ingelijfd. Fraaie pedalsteel tonen begeleiden de tocht langs de Rio Grande in het ingetogen jammerend Conseula.
De volumeknop van de gitaarversterker gaat terug open voor een helse trip in Three Chiefs. Het sterk psychedelisch getinte Clawson Hill is een in sentiment gedrenkte mijmering aan het verzwonden hippie paradijs. In de bijna acht minuten in beslag nemende finale Perfect Storm wordt na het gezongen gedeelte nog lekker uit gefreakt in een lome instrumentale ontknoping onder de eindeloze sterrenhemel in de woestijn.