×

24 september 2019

Yesterday

De trailer van Yesterday sprak afgelopen zomer zo tot de verbeelding dat het wachten op de film verrassend lang duurde. Maar toen de film uiteindelijk in de bios kwam werd het wachten beloond. Het verhaal over singer-songwriter Jack Malik die na een ongeluk, veroorzaakt door een wereldwijde stroomstoring, de enige persoon in de wereld (b)lijkt die de songs van The Beatles kent, had fijne en verrassende lage en bracht veel publiek de bios in.

Yesterday is een fijn verteld verhaal waarbij Malik als weinig succesvolle singer-songwriter door het ongeluk eindelijk succes krijgt. Alhoewel zijn succes afkomstig is van het complete songboek van The Beatles en hij daar uiteindelijk teveel wroeging van krijgt. Mooi hoe zijn steun en toeverlaat/manager/vriendin Ellie uiteindelijk ook de sfeer veranderd.

Hoe leuk om Ed Sheeran, als zichzelf, de strijd met Malik zoekt in een aantal fijne scenes en fijn hoe met het bijzondere gegeven dat Malik de enige is die The Beatles er nog wat meer in de wereld behoorlijk anders is (veel te leuk om te zien dan hier te verklappen). De vaak erg leuke twists, even blijven opletten,  en de verrassende ontknoping maken Yesterday een erg fijne film om met de feestdagen weer eens te gaan zien. En natuurlijk blijven de songs van The Beatles onverslijtbaar.

Regisseur Danny Boyle pakte het door Richard Curtis (Blackadder, Four Weddings and a Funeral, Notting Hill) geschreven originele scenario op om er een lekker frisse film van te maken. Een film met Himesh Hatel in de overtuigende rol van Malik en Lily James als zijn vriendin Ellie. Met Sheeran erbij werd een juiste stap genomen en juist ook een interview met James Corden geeft de film een leuke ‘echtheid’ mee.

De muziekbizz wordt lekker dik neergezet, bezeten hoe ze tegenwoordig marketingtechnisch bezig zijn met imago/ social media populariteit, streams en vooral geld, heel veel geld verdienen. Volledig langs de muziek en songs heen dus. Mooi dat juist dat ook de grote vraag is die Yesterday stelt: Zouden The Beatles in deze tijd nog wel het succes zijn als ze toen waren en de muziekgeschiedenis compleet veranderden.