×

05 november 2013

Joe Bonamassa – Tour De Force The Borderline

Geschreven door: Björn Groenen

Uitgebracht door: Provogue / Mascot

Tour De Force The Borderline is onderdeel van een vierdelige reeks concerten in Londen. De dvd-collectie bevat beeld- en geluidregistraties van The Royal Albert Hall, Hammersmith Apollo, Shepherd’s Bush Empire en The Borderline. Een bijzonder concept; Bonamassa speelt vier concerten in één week met hetzelfde aantal bands en setlijsten. De allereerste show begint in The Borderline, een kleine club in Londen met een capaciteit van driehonderd personen, waar de gitarist in 2005 voor het eerst een concert gaf. Tijdens deze show speelt Bonamassa onder andere nummers van zijn eerste albums. Hij neemt daarvoor bassist Michael Rhodes en drummer Anton Fig mee als versterking.

Het ‘onmogelijke concept’ begon bij Kevin Shirley, producer van Bonamassa. Althans, zo interpreteerde Bonamassa het. Voor de 35-jarige gitarist is tegenwoordig geen locatie te klein of te groot, maar vier concerten met hetzelfde aantal bands en setlijsten was toch even slikken (vooral omdat Bonamassa verder nog talloze muzikale projecten heeft lopen zoals Black Country Communion, Beth Hart en zijn solo carrière). Onder uitstekende begeleiding van zakelijk leider Philippe Klose en manager Roy Weisman is Tour De Force toch een indrukwekkend en realiseerbaar project geworden. Onvoorstelbaar eigenlijk, want de relatie tussen Weisman en Shirley heeft in het verleden haken en ogen gehad. De twee heren functioneerde namelijk als twee kapiteinen op het schip van Bonamassa.

Joe Bonamassa - The BorderlineToch is het conflict tussen Weisman en Shirley met een sisser afgelopen en hebben zij de volledige focus bij Bonamassa kunnen leggen. Volgens Shirley is het ‘oude model’ (het maken van solo platen en volledige albums) inmiddels niet meer aantrekkelijk genoeg voor de muziekindustrie. Er kwamen nieuwe originele concepten op tafel, waaronder dit bijzondere project, wat door het creatieve brein van producer Shirley bedacht is.

Omdat Bonamassa zich in die periode ook met vele andere projecten bezighield, lag de druk behoorlijk hoog bij hem. Zo kreeg hij bijvoorbeeld in overleg met Shirley zestig nummers voorgeschoteld die hij in één week met vier verschillende bands moest instuderen. Bonamassa mag dan een professioneel en gerenommeerd gitarist zijn, het was voor hem een zeer grote uitdaging met de bijbehorende risico’s.

Dan nu de performance in The Borderline. Wie Bonamassa denkt, denkt naar alle waarschijnlijkheid aan gigantische theaterzalen, de zonnebril en een onberispelijk gitaarspel. De zonnebril is nog altijd aanwezig, het gitaarspel is altijd nog te perfect, maar gelukkig zien we een wat meer minder statische Bonamassa in The Borderline. De performance is ruiger, losser en meer wild te noemen.

The Borderline is een kleine zaal met een capaciteit van hooguit driehonderd personen, waardoor de sfeer al snel intiem kan worden. We zien de gitarist ditmaal niet in een driedelig pak zijn kunsten uitvoeren, maar in een spijkerbroek, een T-shirt met een doodskop en een eenvoudig stoffen jacket. Details, maar zijn uitstraling komt wel overeen met zijn spel. Verder horen we een interessante setlijst voorbij komen met onder andere Spanish Boots, een cover van Jeff Beck, veel bluesmateriaal waaronder Blues Deluxe, Burning Hell, Your Funeral My Trial, The River en modernere songs als Pain And Sorrow, Don’t Burn Down That Bridge, Happier Times, Miss You Hate You.

De beeld- en geluidopnames zijn van hoge kwaliteit, evenals de performance van Bonamassa, Rhodes en Fig. Toch is op het podium zichtbaar dat de heren af en toe met elkaar communiceren over de lengte van een refrein of couplet. Ook leest Bonamassa van een autocue en maken de muzikanten gebruik van diverse muziekbladen. Het is daarom ook de meest rock ’n roll show van de vierdelige reeks concerten in Londen. Bonamassa komt met veelzijdig materiaal, neemt unieke gitaren mee, geeft zowat alles wat hij heeft en maakt zoals we van de gitarist gewend zijn een zeer indrukwekkende show.

Tracklisting Tour De Force – The Borderline:

1. I Know Where I Belong
  2. Spanish Boots