10. Ignorance
  11. Salvation
  12. Independent
  13. Killing Machine
  14. Death Squad
  15. Surf Nicaragua

Op een koude vrijdagavond heeft Leiden weer een prachtige (thrash) metal avond in het verschiet staan. Het uit Phoenix Arizona (US) afkomstige Sacred Reich is samen met Night Demon neergestreken in de grote zaal van de Nobel om hun nieuwste album te promoten.

Sacred Reich bestaat al vanaf 1985 en was samen met o.a. Overkill, Testament, Death Angel, Exodus, Anthrax en natuurlijk Slayer een van de grondleggers van de thrash metal scene. Waar alle andere bands altijd stug door zijn gegaan, viel voor Sacred Reich in 2000 het doek. Vanaf 2006 zijn ze echter weer doorgestart, maar van echte tours kwam het nooit, tot nu! Na een kleine 23 jaar heeft de band toch weer de bezieling gevonden om een nieuwe plaat te maken: Awakening.

Dat de band nog onverminderd populair is blijkt al uit de uitpuilende grote zaal. Zelfs de beide balkons zijn geopend en dat betekend doorgaans dat het bijna of geheel is uitverkocht.

Aan het Californische Night Demon de eer om de avond te openen. Dit power trio is allang geen onbekende meer in ons land en dat blijkt ook wel aan het enthousiaste onthaal van het Leidse publiek. Er wordt vanaf de eerste noot luidkeels meegezongen en gebangd, en dat zeker ten verdienste van de geoliede heavy metal machine die op het podium staat. Het is strak, het is bevlogen, het is gewoon heel erg goed. Als er dan ook Radar Love wordt ingezet van The Golden Earing, dan kunnen we toch niet anders concluderen dan dat dit een zeer geslaagd optreden was.

Sacred Reich is weer helemaal terug aan het thrash metal front en laat dat met Devide & Conquer gelijk horen. Snoeihard wordt de nieuwe song erin geslingerd en bij het daarop volgende “oudje”  The American Way is het gelijk duidelijk dat het nieuwe materiaal naadloos aansluit op het oudere werk. En dat is best knap na zo’n lange periode. De band zelf is nauwelijks veranderd, ze zijn wat ouder en Phil (zang/ bass) is wat dikker maar ze zijn nog net zo enthousiast als in “the good old days”. En met de terugkeer van drummer Dave McClain (ex-Machine Head) klinkt het allemaal weer rete strak. Er worden maar liefst vijf nieuwe nummers gespeeld, maar het publiek gaat pas echt los bij de krakers van weleer. Love…Hate, Killing Machine, Death Squad alles komt voorbij. Ik kan me niet herinneren dat we in de Nobel zo’n dikke moshpit hebben gehad, en zo hoort het ook bij een old school thrash metal concert. Uiteraard is de toegift gereserveerd voor Surf Nicaragua waarbij de Nobel nog eenmaal vakkundig  wordt afgebroken. Wat een geweldig concert van deze super sympathieke band. Sacred Reich is terug van nooit weggeweest!

1. Divide & Conquer
  2. The American Way
  3. Manifest Reality