×

13 oktober 2012

Ringetje door de Nederlandse Opera

Met kinderen naar de opera is altijd weer spannend. Hoe zullen ze reageren en kunnen ze zich wel gedragen? 100 minuten stil zitten is een hele klus voor een jongetje van bijna 8 jaar. Na een enigszins teleurstellende ervaring in het Nieuwe De La Martheater besloten we het er toch nog eens op te wagen. Zondag 7 oktober vonden twee voorstellingen van Ringetje plaats in het Muziektheater in Amsterdam. Het is een initiatief van De Nederlandse Opera om deze muziekvorm wat toegankelijker te maken voor kinderen. Het verhaal is losjes gebaseerd op Der Ring Des Nibelungen van Richard Wagner en wordt gecombineerd met een schare scouts die de weg naar de bus kwijt is. De regie was in handen van Lotte de Beer, Hans Leenders dirigeerde een selectie uit Holland Symfonia, de solisten kwamen uit het Koor van de Nederlandse Opera en het kinderkoor de Kickers speelden voor scouts.

Belangrijk voor kinderen is dat er tijdens de voorstelling veel gebeurt op het podium. Nou, dat is gelukt. Met de twee hyperactieve scoutingbegeleiders Arent-Jan Linde en Anne Lamsvelt viel voldoende te beleven. De scenes met de zangstukken uit de Ring waren wat statisch van karakter, maar de prestaties waren boven verwachting. De muziek werd schitterend gebracht en de solisten konden overduidelijk de partijen aan. Opvallend was verder dat de cast erin slaagde om het tragische einde van de Ring om te buigen tot een gelukkig einde voor de scouts. Het hoge slapstickgehalte werkte mij uiteindelijk op de zenuwen, maar de kinderen genoten ervan; en daar gaat het natuurlijk ook om. Mijn dochter Lara (10) heeft erg genoten van het decor en de kostuums. Ze vond de scouts erg mooi zingen en de begeleiders waren zeer grappig. Van de solisten vond ze dat Brünnhilde een mooie stem had en erg knap was. Mijn zoon Lukas (8) moest enorm zijn best doen om het niet leuk te vinden; een beter compliment kan ik niet maken!