×

31 mei 2023

Riku Onda

Honingbijen en donder in de verte

Een boek vol muziek zoals er maar weinig zijn, is Honingbijen en donder in de verte van de Japanse Riku Onda. Het verhaal volgt vier jonge pianisten in competitie met elkaar in een prestigieus internationaal pianoconcours in het kleine Japanse kustplaatsje Yoshigae. We volgen de pianisten gedurende de twee weken durende competitie en krijgen niet alleen inzicht in hun verleden maar tevens alle angsten en vriendschappen die er tijdens het concours ontstaan.

Rika Onda is een vlotte schrijfster die weinig woorden nodig heeft om veel sfeer in haar verhaal te scheppen en haar personages voor zichzelf en de lezer te laten spreken. De roman focust in het verhaal vooral op drie belangrijkste pianisten, waarvan Masaro Carlos Levi Anatole de vooral als het grote talent en grootste kanshebber op de hoofdprijs is.

Aya Eiden is de virtuoze, ‘terugkerende’, pianiste die in haar late tienerjaren al gevierd en veelbelovend was maar na de dood van haar moeder ineens van het podium verdween. Jin Kazama is de raadselachtige, in Frankrijk wonende en door de bekende Japanse pianomeester Von Hoffman naar voren geduwde pianist.

In Honingbijen en donder in de verte vertelt Onda het verhaal over de aanloop naar het grote concours als spannende opmaak naar de wedstrijd zelf die ze met veel kennis van zaken opgeschreven heeft. Onda heeft haar muzikale kennis goed op orde. Niet alleen de stukken die er gespeeld worden van veel kennis voorzien, de keuze van de stukken die gespeeld worden al net zo.

Daarnaast snapt ze hoe je muziek kunt omschrijven. Ze trekt je met sfeervolle beschrijvingen zo de denkwereld van de muzikanten en muziek in. Natuurlijk spelen herinneringen en ook de vredigheid van de natuur daar een grote rol in. Zeer interessant is daarnaast dat het verhaal terwijl de competitie spannender wordt de te behalen hoofdprijs steeds minder belangrijk wordt.

De manier waarop Onda de onderlinge relaties omschrijft maakt het verhaal krachtig en naar het einde toe zelfs ontroerend. En het is dus niet verrassend te noemen dat van dit boek, waarvan de verhaallijn zo origineel en onvoorspelbaar is, in thuisland Japan al meer dan één miljoen stuks verkocht werden. In Nederland zou dit verrassende boek met een beetje publiciteit ook een dikke hit kunnen worden.

Ik ben na het lezen van Honingbijen en donder in de verte gelijk op zoek gegaan naar alle stukken die in het boek ‘gespeeld’ worden en kwam tot de ontdekking dat ik er best veel van kende maar toch niet echt goed. Een mooie muzikale ontdekkingsreis ondergaan na het lezen van een boek, maakt dit boek een nog grotere aanrader.