×

20 mei 2013

Puccini’s Tosca door Opera Zuid

Zaterdag 18 mei ving om 20:00 de première aan van de nieuwe enscenering van Puccini’s Tosca door Opera Zuid. De uitvoering vond plaats in het Parktheater in Eindhoven en werd voorafgegaan door een inleiding. Deze had een semi-populistisch karakter en was gelukkig wel gevuld met interessante historische feitjes over de opera. Dit werk van Giacomo Puccini bevat moord, sex en verraad en hoewel de opera in het begin werd verguisd door critici was hij van meet af aan ongekend populair bij het publiek. Door de tijd is de waarde van het werk naar boven gekomen en de opera is momenteel één van de meest uitgevoerde in de wereld. De critici van toen hebben dus ongelijk gekregen.

Miranda van Kralingen, artistiek leider van Opera Zuid, is van mening dat opera helemaal niet elitair hoeft te zijn. Eén van de doelen van dit operagezelschap is om opera aan het volk te geven. Dit principe wordt onder meer bevestigd door het gebruik van lokale koren in verschillende theaters in Nederland waar de uitvoeringen plaats vinden. Buiten financiële en logistieke voordelen is het een interessant concept en zorgt het voor meer betrokkenheid en bekendheid van de lokale kunstminnende bevolking.

Bij deze première in Eindhoven zong het Philips’ Philharmonisch Koor. De instudering werd gedaan onder leiding van assistent-dirigent/koorleider Tjitte de Vries, die overigens ook optrad in de rol van Il Sacerdote (de priester aan het einde van de eerste akte). De muziek werd verzorgd door Het Brabants Orkest onder leiding van dirigent Stefan Veselka. De regie was in handen van Nicola Glück, het decor- en kostuumontwerp waren van Pia Oertel en beiden verzorgde het lichtontwerp. Al deze facetten waren bij deze uitvoering prima in orde. Het decor had iets vooruitstrevends, maar zonder afbreuk te doen aan de Italiaanse traditie. Het licht leverde een duidelijke toegevoegde waarde en versterkte de emoties op het toneel. De regie was doeltreffend en ondergeschikt aan de handeling in de opera. Het orkest speelde prachtig, hoewel de tempi van Stefan Veselka iets aan de langzamere kant waren. Hierdoor kreeg de muziek af en toe iets slepends, maar bevatte ze wel meer dramatiek.

OZ-Tosca-gen-40Helaas bleek de Italiaanse sopraan Rossana Potenza niet in staat om deze tournee mee te doen. Zij werd vervangen door haar landgenote Capucine Chiaudani. Qua zang was de vervangster zeer kundig, maar haar acteerprestatie bleef de hele voorstelling onder de maat. De Italiaanse tenor Adriano Graziani zong een prachtige Cavaradossi, maar de show werd gestolen door de Duitse bariton Daniel Henriks in de rol van bron Scarpia. Hij portretteerde de baron niet enkel als slechterik, maar ook als een doortrapte hufter. Tijdens het Te Deum werd zijn kwaliteit al duidelijk en in de tweede akte groeide hij uit tot een ware duivel. In deze tweede akte werd maar gedeeltelijk de innerlijke strijd van Floria Tosca zichtbaar. Wat een psychologische machtsstrijd tussen Tosca en Scarpia had moeten worden, verzandde in een worsteling voor Capucine Chiaudani. Dit had wel zeker te maken met het feit dat ze pas sinds een week aan deze uitvoering mee doet. De laatste akte was de minste van deze enscenering. Adriano Graziani zong zijn aria prachtig en het vuurpeloton op de Engelenburcht was doeltreffend, maar toch miste er iets. De dramatiek van de zelfmoord werd onvoldoende tot uitdrukking gebracht.

Ondanks de onverwachte vervanging van de sopraan is dit wel degelijk een zeer geslaagde uitvoering geworden. Opera Zuid brengt Tosca gedurende de maanden mei en juni naar theaters in Nederland en België. Maandag 1 juli staat een semi-scenische voorstelling gepland in het Concertgebouw in Amsterdam.