×

Op de vierde dag van opnemen valt alles samen bij het Jakob Bro Trio

• fotografie door Patrick Van Vlerken

Label: ECM Records

Het wonder van samen nieuwe muziek maken en opnemen viel in vier dagen samen voor het nieuwe trio dat gitarist Jakob Bro voor zijn nieuwe plaat in gedachten had. Met bassist Anders Christensen en drummer Brian Blade had Bro de ideale muzikanten om zich heen verzameld om samen met hem nieuwe composities in vier concerten tot een fascinerend geheel te smeden en er een album van grote klasse van te maken.

Bij een proces aanwezig zijn waarbij van scratch een album tot stand komt is een magische ervaring. Een avond aftasten omdat je nog nooit met elkaar op het podium hebt gestaan, een avond uitbundig beleven dát je met elkaar samenspeelt, een avond van reflectie waarbij het elkaar zoeken overgaat in constateren hoever je in het proces zit en dus een avond waarop alles samenvalt.

De vierde avond Jakob Bro, Anders Christensen en Brian Blade in de fraaie Studio 1 van het Brusselse Flagey kan de boeken in als de plek waar het nieuwe album van Jakob Bro zijn definitieve vorm vond. Vanaf de eerste tonen van Bro voelde je dat dit een perfecte set zou gaan worden. De zoektocht naar de balans in stukken, de manier waarop ze gespeeld moesten worden, was beslecht. De geboorte van de nieuwe plaat was daar.

Echt alles aan de zondagavond, de vierde avond dus, klopte. De sound was wederom perfect (wat een genot toch dat zowel de muzikanten op het podium als het publiek in de zaal echt alles kunnen horen wat er gebeurt) en de muzikanten waren zowel ontspannen als geconcentreerd.

Het gehele arsenaal aan composities dat op de vorige avond was uitgeprobeerd kreeg vanavond  definitief vorm. En waar Bro in de dagen in Brussel in een buitengewoon creatieve stemming geraakte en elke dag weer nieuwe stukken uitprobeerde was dat vanavond niet anders. Dus op de laatste avond kregen we gewoon nog even een prachtig atmosferisch nieuw stuk als afsluiter. Bizar genoeg ook gelijk maar in zijn bloedmooie vorm.

Over de afgelopen dagen is er ontzettend veel opgenomen, meer dan op een enkel album zal gaan passen. De mix aan ingetogen stukken en meer groovy stukken (dat kan niet anders met Christensen op bas en Blade op drums) zullen de komende weken thuis in Kopenhagen bij terugbeluistering in alle rust zijn vorm gaan vinden. Zeer benieuwd wat daar uit zal gaan rollen.

De grote klasse van de muzikanten afzonderlijk en de uitzonderlijke chemie van de muzikanten samen konden we het afgelopen weekend vier avonden lang meemaken. Het was een buitengewone ervaring die een zeer waardevolle inkijk in een ‘album opnemen’ gaf. Om daar zo vier concerten bij te zijn is een absolute buitenkans.

Er waren mensen zo slim geweest om de eerste of tweede avond te komen en daar ook een latere avond bij te pakken. Dat was ook absoluut de manier om het te doen. Je zag vier avonden lang volledig andere concerten en in herinnering zullen degenen die er meer avonden bij waren een andere favoriet hebben.

Nu al terugkijkend vond ik de tweede avond de meest spannende. Het was de  avond waarop Blade uitgeslapen en wel, na die lange trip van de dag ervoor vanuit Louisiana en gelijk het eerste concert er achteraan, zijn krachten bundelde en met geweldig drumwerk het trio vleugels gaf. Het was tevens de avond waar Christensen zijn fraaie baslijnen lekker diep doortrok en waar Bro in de steviger stukken echt steviger klonk en het trio naar psychedelische sferen trok.

Die tweede avond waarop dan ook nog eens de ingetogen stukken uitzonderlijk mooi contrasteerden met de steviger stukken kan wat mij aangaat de boeken in als één van de allermooiste concerten van Bro ooit. De zondag kan de boeken in waarop alles wat er de drie dagen daarvoor was uitgeprobeerd volledig op zijn plek viel. Een nagenoeg perfect concert waarin gewoonweg alles klopte. En perfect in dit geval bedoeld als een concert waarin de muzikanten los en vrij speelden en de vorm van de composities zich volledig eigen hadden gemaakt.

Dat Flagey een perfecte plek is om een album op te nemen is weten we al geruime tijd. Alle omstandigheden, van locatie tot aan de fantastische groep van mensen die er werkt, zijn daar aanwezig. De vier dagen waarin dit nieuwe concept met Bro, Christensen en Blade werd uitgeprobeerd waren uitzonderlijk. Zo een nieuw muziekseizoen beginnen al helemaal. Zonde om dit concept geen vaste waarde te laten worden in het programma van Flagey. Ik ga er echt wel elke keer dan bij zijn!

Foto leeg podium: Dick Hovenga