×

Magnifieke opening Jakob Bro opnamen vierdaagse in Flagey, Brussel

• fotografie door Patrick Van Vlerken

Label: ECM Records

Het worden zeer bijzondere avonden in Studio 1 in Brussel de komende dagen. Gitarist Jakob Bro heeft de plek namelijk uitgekozen om op vier avonden (en twee dagen overdag) zoveel mogelijk nieuw werk op te nemen voor een nieuw album. Vier avonden alleen maar nieuwe muziek waar het publiek (natuurlijk zijn de avonden allemaal glansrijk uitverkocht…) het maakproces van een nieuw album meemaakt is niet alleen zeer bijzonder, tegelijk uitzonderlijk en een ultieme intieme kans.

Het gegeven is dat Bro naast vriend/bassist Anders Christensen ook de Amerikaanse drumlegende Brian Blade in zijn nieuwe trio heeft. Die laatste is pas op de dag van het eerste concert binnen gevlogen: het trio is het eerste concert dus volledig vers en fris en staat voor het eerst samen op het podium staat. Dat maakt het nog specialer. En als Bro zichzelf uitdaagt doen wij daar graag aan mee: wij doen per avond verslag.

Het mag geen wonder heten dat de zaal ruim voor aanvang al volledig gevuld is (geen last minute hier) en dat het applaus bij de opkomst van de muzikanten meteen al uitbundig is. Hier staat wat te gebeuren. Waarom iemand van jazz houdt hoef je je vanavond niet af te vragen. Geen andere muziekstroming kent het fenomeen van improviseren zo goed als jazz en het blijft ongelooflijk dat deze mannen, die nog nooit met elkaar samen gespeeld hebben, vanavond met elkaar muziek maken en elkaar volledig snappen. Eigenlijk direct al klinken alsof ze al jaren met elkaar spelen, al weten we beter.

Natuurlijk is het nog uitproberen en zoeken en zie je soms gelukzalige gezichten als iets heel goed uit de verf komt. Gedurende het optreden voel je de chemie daarbij meer en meer loskomen. En wat een geweldige nieuwe muziek heeft Bro geschreven. Openend met een nieuw stuk wat hij pas vanochtend geschreven heeft en waar alleen Andersen al wat richtlijnen had. Blade daarentegen is volkomen blank en laat er met zijn ervaring en goed luisterend oor gelijk al fijn gerichte percussie skills op los. Een nieuw luisterrijk Bro trio is geboren.

Gedeeltelijk komt dat doordat, bijvoorbeeld in vergelijking met Thomas Morgan de bassist waar Bro al zo lang mee samenspeelt, Andersen elektrische bas speelt en soms bijna groove gericht. Zijn spel is opbouwend met soepel lopende baslijnen die een duidelijke structuur in de composities uitzetten. Blade, zich zeer bewust van waar het repertoire van Bro zich tot nu op richt, wacht vanavond nog wat af, zo lijkt het. Zijn fraaie drumwerk heeft nog die ingehoudenheid die in Bro’s composities van weleer zoveel spanning opwekken. Het kan niet anders dan dat daar de komende avonden samenspelen met Anderson verandering in gaat komen.

Bro is en blijft Bro. Zijn spel is atmosferisch gelaagd en immer avontuurlijk en uit duizenden herkenbaar. Hoe hij zijn gitaargeluid zo krijgt zoals het is blijft een wonder. Vrijwel geen pedalen (meer), maar wel een kastje vol elektronica waar hij constant op bijstuurt. In deze (houten) zaal klinkt zijn spel mooier dan ooit. Zijn nieuwe composities zijn wederom rijk en gevarieerd. Folk en rijke melodiestructuren blijven een basisonderdeel van zijn muziek maar hij weet, in samenspel met de juiste muzikanten, steeds weer nieuwe ladingen aan zijn composities te geven.

De openingscompositie is direct al een Bro classic net als een nu nog Song #2 getitelde compositie (waarin we later over het concert napratend natuurlijk de Blur connectie leggen). (Deze tweede nieuwe compositie werd in de toegift zelfs al vanuit het publiek nagevraagd). Ook Bro’s versie van Paul Motion’s Untitled#2 is al prachtig als ook een verrassend stevigere compositie die nog zonder titel is.

Spannend om bijna anderhalf uur nieuwe muziek te horen die nog vol in ontwikkeling is. Benieuwd of we de komende avonden steeds weer nieuwe muziek gaan horen of nieuwe versies van stukken die nu al in aanzet voorbij kwamen. Bro gaf al aan heel erg veel nieuwe muziek geschreven te hebben en ook in Brussel nieuwe muziek te schrijven om uit te proberen. Flagey en de fantastische omstandigheden die het complex en de immer aanwezige hulpvaardige groep aan mensen biedt, geven daar de absolute ruimte voor.

Het eerste van vier Jakob Bro opnamen concerten was al een magische, kan niet wachten op de komende avonden.