×

15 januari 2023

Brussels Jazz Festival 2023

Nieuw koningsduo als tribute aan Toots

Een ochtendconcert in de nasleep van de viering van 100 jaar Toots Thielemans wil je natuurlijk niet missen. Brussel is natuurlijk de stad van Toots en Flagey de ideale plek om dat te zien. En het duo dat op het programma staat heeft wat te bewijzen, want met gitaar en harmonica Toots eer bewijzen klinkt als een verschrikkelijk moeilijk verhaal. Toots is onvervangbaar.

Maar… onthoud vanaf nu de namen van Rutger Mathys en Marijn van der Linden.

Het komt maar heel weinig voor dat je gelijk bij de eerste tonen van een concert voelt dat er iets speciaals staat te gebeuren. Vanochtend is dat dus zo. Van der Linden is een belachelijk goede akoestische gitarist, afkomstig uit Rotterdam, en Mathys is een Vlaamse harmonicaspeler die op 22-jarige leeftijd de grote Toots naar de kroon durft te steken. Ze ontmoetten elkaar op conservatorium Codarts in Rotterdam (waar ook Artist in Residence Nabou Claerhout haar opleiding genoot).

Zo bescheiden in teksten en performance (gewoon twee mannen op twee barkrukken) zo buitenissig goed klinken deze twee mannen samen. Van der Linden beheerst een machtig palet aan stijlen waardoor zijn spel even speels als technisch perfect en ritmisch volledig in balans klinkt. Zijn spel blijkt de basis voor het verrukkelijke spel van Mathys die met heel veel zelfvertrouwen en veel beleving de harmonica bespeelt.

Ze spelen een gedurfde set waarbij ook stukken van Toots voorbij komen (je moet het maar durven met de weduwe van Toots en zijn decennialange manager in het publiek). Echt alles aan dit optreden is ontroerend en intrigerend goed. Geen wonder dat deze twee jonge muzikanten recent de Toots Challenge wonnen.

De mannen putten qua repertoire uit de vele invloeden waar ook Toots uit putte of zijn grote bijdrage aan leverde. Een rijke keuze daarin wordt slim door de mannen gemaakt met een voorliefde, natuurlijk, voor de muziek uit Brazilië. Het levert een schitterende set op die met virtuoos spel en een zeer innemende presentatie het publiek vervoert.

Concerten trekken je uit de waan van de dag. Altijd weer. Soms nog meer. Vanochtend is zo’n ochtend. Het optreden van Van der Linden en Mathys is magnifiek en verdient veel navolging in alle concertplekken in de Lage Landen. Deze twee mannen mogen met recht een koningskoppel worden genoemd.

De duonaam Duo Gaitar mag dat slecht gekozen zijn (gewoon hun namen als bandnaam klinkt al beter) de muziek die de mannen beheersen en spelen is magnifiek. Met Van der Linden als held op de akoestische gitaar en Mathys als de onbevangen meesterharmonicaspeler die de liefde voor Toots in ontroerend goed spel naar een nieuwe wereld duwt, hebben we er een geweldig goed nieuw duo bij. Zo jong en dan al zo goed… Wat een toekomst belooft dat!