4. Valce Romantique – Wojciech Kilar
  5. Night Train To You – Marcin Wasilewski
  6. Austin – Marcin Wasilewski
  7. Sleep Safe and Warm (Ballad from Roman Polanski’s „Rosemary’s Baby”) – Krzysztof Komeda
  8. Actual Proof – Herbie Hancock
  9. What’s Going On – Marvin Gaye

De grote februari storm moet nog komen, als de sympathieke Poolse pianist Marcin Wasilewski vorige week met zijn trio en zijn weergaloze muziek de Nederlandse Jazzpodia bestormt. Vorige week was het Bimhuis de start van een kleine minitour, die vervolgens via Paradox in Tilburg op vrijdagavond 7 februari, en LantarenVenster de dag erop in Rotterdam en vervolgens op zondag 9 februari eindigde in een geweldig slotconcert, hoog in Cloud Nine in TivoliVredenburg te Utrecht. Dat laatste concert vindt plaats op het moment dat Nederland letterlijk in de ban is van Ciara, de februari storm, die ons, net zoals deze concertreeks, nog lang zal heugen. Written is er bij, vrijdagavond in Tilburg en zondag in Utrecht. Het trio viert al meer dan een jaar dat ze 25 jaar bestaan, dus we zitten in jaar 26. Inmiddels kennen we het verhaal: gestart als Simple Acoustic Trio, toen ze nog tieners waren, Wasilewksi die als kind al begeesterd was door een tape van Keith Jarrett en daarom toen al wist dat hij Jazz pianist wilde worden. Vervolgens is het trio ontdekt door Tomasz Stanko, onder zijn vleugels groot geworden tot het top-trio dat ze nu zijn, zonder de grote meester, die in juli 2018 overleed. In november zagen we het trio nog tijdens November Music in Den Bosch, toen samen met Nederlandse saxofoniste Tineke Postma.

Op vrijdagavond 7 februari zijn er welgeteld nog twee stoeltjes vrij in de intieme setting van, wat inmiddels het Bimhuis van het zuiden wordt genoemd: Paradox in Tilburg. Het trio zet in met een nieuw nummer, zonder titel en dat belooft al veel. Is er een nieuw album op komst? Daarover later meer. De opening van het nieuwe werk klinkt sprookjesachtig, filmisch en lyrisch tegelijk. Wasilewski ten voeten uit en dat als binnenkomer. Sprankelend akkoorden werk, thema’s die bijna onmerkbaar transformeren in andere toonsoorten en langzaam komt er tred en ritme in het verrassende nieuwe stuk. Wasilewski zijn muziek bevat een soort intrinsieke swing die moeilijk te beschrijven is, je moet het dus echt horen. Het tweede stuk kennen we van de plaat Spark Of Life, een dubbelstuk met de titels Sudovian Dance en Spark Of Life, beide composities van de saxofonist Joakim Milder, waarmee dit album is opgenomen. Hier horen we weer de overduidelijke klassieke inslag die Wasilewski niet alleen in zijn eigen composities gebruikt, maar ook in bewerkingen van andere stukken, zoals hier. Elegant beweegt hij zijn vingers over de toetsen in golvende bewegingen, met harmonieën die aan componisten uit de Romantiek doen denken. De trio leden, naast Wasilewski Slawomir Kurkiewicz op contrabas en Michal Miskiewicz op drums, zijn heel goed in balans en letten voortdurend op elkaar.

Hierna worden we opnieuw getrakteerd op een nieuw nummer, ook nog zonder titel. Het begint heel fijngevoelig, met zacht trom geroffel en gevoelig snaarwerk – met de strijkstok deze keer – op de contrabas. Met een teer thema zet Wasilewski in en voor dat je het weet beland je in de syncopen en verrassende accenten die hij altijd weet te brengen in zijn spel. Langzaam wordt er naar een climax toegewerkt, de power gaat gestaag omhoog. Kurkiewicz vervolgt met een mooie bassolo, terwijl Wasilewski en Miskiewicz hem ingetogen volgen. Alle drie gaan helemaal op in de compositie. Er lijkt weinig animo te zijn voor al te veel contact met de bezoekers in Paradox. Het is het laatste werk voor een korte pauze en het drietal verlaat zwijgend – het publiek sprakeloos achterlatend – voor de break.

De tweede set, na de pauze, begint met een van de krakers van het trio: Night Train To You. Met een stevig ritme wordt het bekende motief herhalend ingezet. Het ritme, de tred en de titel maken dat je je gelijk waant in de trein, in verre streken op weg, je verlangens volgend. Wasilewski gaat hier ook weer helemaal op in het stuk, buitengewoon geconcentreerd, zich ogenschijnlijk niet bewust van zijn omgeving en zich presenterend met een verbazingwekkende vingervlugheid en techniek. Natuurlijk is dit topnummer ook te vinden op het in 2018 ter gelegenheid van het – toen nog komende – jubileum uitgebrachte live album. Het album werd opgenomen tijdens Jazz Middelheim in 2016. Het is pas na dit nummer dat Wasilewski zich sprekend meldt bij het publiek in Paradox. Hij legt uit dat het voor hen de derde maal is, vanavond in Tilburg en dat hij zeer content is met de nieuwe vleugel op het Tilburgse jazzpodium. Het trio vervolgt met de mooie ballad Austin, dat ook op het genoemde live album te vinden is. Als er al kritiek is, dan is het misschien dat de drums soms een beetje de sound van de vleugel overstemt.

Nog zo’n prachtige ballad is uiteraard Sleep Warm And Safe, een bewerking van de, door de vermaarde en veel te vroeg overleden Krzysztof Komeda, geschreven song voor Roman Polanski’s film Rosemary’s Baby. We hebben het natuurlijk veel vaker gehoord, maar elke keer wordt het arrangement weer gewijzigd en het blijft spannend en verrassend om het nu weer anders te horen. Ga je verschillende keren naar de concerten van Wasilewski, je hoeft dus niet gauw bang te zijn dat je je verveelt. Zelfs in een week tijd, want zondag 9 februari als we het trio nog een keer mogen zien in Utrecht, de storm trotserend, is het alweer anders. En dat geldt ook voor het uitdagende Actual Proof van Hancock, dat in Utrecht totaal anders wordt neer gezet dan in Tilburg. Het is ook de veelzijdigheid binnen hun eigen repertoire dat het trio heel bijzonder maakt. In Utrecht is het Sleep Warm And Safe waarmee het concert wordt afgesloten, een zeer toepasselijke en gemeende wens aan een ieder die weer door storm Ciara terug gaat naar huis.

Na afloop spreken we nog even met de mannen van het trio en hun manager Slawomir Wrzask. Enthousiast vertellen ze dat er een nieuw album is opgenomen, vorig jaar al, met niemand minder dan Joe Lovano. Dat belooft natuurlijk heel wat. Na hun werk met Stanko, is het geweldig dat ze weer met zo’n wereld topper mogen werken. De releasedatum is nog niet bekend, maar ze verwachten dat het ergens na de zomer van dit jaar zal uitkomen. Dat gaan we natuurlijk goed in de gaten houden! Want van dit trio willen we helemaal niks meer missen.

1. No Title yet – Marcin Wasilewski
  2. Sudovian Dance – Marcin Wasilewski
  3. No Title yet – Marcin Wasilewski