×

29 oktober 2012

GrootNoord zingt Mozart en Rutter in het Concertgebouw

Zaterdagavond 27 oktober 2012 zongen de Christelijke Oratorium Vereniging GrootNoord en kwartet Quatre Bouches met muzikale begeleiding van het Promenade Orkest onder leiding van Marcel den Dulk de Krönungsmesse van Mozart. Na de pauze werden zij versterkt door jeugdkoor Ruach uit Katwijk om het Magnificat van John Rutter ten gehore te brengen. Dit jeugdkoor mag zich Koor Van Het Jaar 2012 noemen, na het winnen van zowel de juryprijs als de publieksprijs tijdens het Koorfestival in Haarlem afgelopen zomer. Het koor, onder leiding van dirigente Elisabeth van Duijn, stal op alle fronten de show in de Filharmonie.

Als sopraan heb je het deze avond prima voor elkaar. Bauwien van der Meer kreeg van Mozart de mooiste gedeeltes uit de Krönungsmesse (Mass No. 15 in C major, KV 317) om te soleren. Vooral tijdens het Agnus Dei nam zij de kans om te schitteren; met rustige muziek en de ruimte voor haar stem konden wij genieten van haar zangkunsten. Tenor Gerben Houba heeft een mooie stem die luid genoeg is om boven het koor- en muziekgeweld uit te komen. De andere twee zangers, alt Petra Ehrismann en bariton Michel Poels, werden ondergesneeuwd en hun stemmen kwamen onvoldoende aan bod.

Het Promenade Orkest nam haar taak serieus en zorgde voor een goede ondersteuning van de zangers van GrootNoord. Ook het orgelspel van Jaap Zwart viel op door subtiliteit en evenwicht. Het geheel aan muzikanten en zangers was goed in balans en het publiek genoot van de populaire mis van Mozart. Het is eenvoudig voor te stellen dat je bij overgave aan deze muziek kunt meegaan in het geloof in een God.

Na de pauze werd een schattig niemandalletje gespeeld: de Suite For Strings van John Rutter. Dit werk was door dirigent Marcel den Dulk zodanig herschreven, dat alle leden van het Promenade Orkest mee konden spelen. De vier delen van deze suite droegen niets bij aan de ervaring van deze avond en hadden eenvoudig weggelaten kunnen worden. Temeer daar de koren en solisten enkel af moesten wachten tot het orkest klaar was met dit frivole werkje.

De Britse componist John Rutter schreef zijn Magnificat voor koor en sopraan in 1990. Dirigent Marcel den Dulk heeft ook dit werk aangepast, zodat ook de andere drie solisten van Quatre Bouches mee kunnen zingen. Het is een vrolijk werk, maar op een typisch Britse manier: er wordt een compromis geslagen tussen klassieke klanken en modernere inzichten. Het is modern klassiek en het leek erop dat de musici en het koor hier meer zin in hadden. Het stichtelijke keurslijf van de Krönungsmesse maakte plaats voor het vrijere en modernere geluid van Rutter. GrootNoord zong overtuigend en ieders hart ging open voor de jeugdige zangers van Ruach. Beide koren vulden elkaar goed aan en zongen prachtig. Eindelijk konden we genieten van de mooie warme stem van bariton Michel Poels tijdens een solo in het Magnificat. Dit werk was een mooie afronding van een prachtige avond koormuziek in het Concertgebouw. 30 maart 2013 staat dit gezelschap wederom in het Concertgebouw, maar dan om de Matthäus-Passion van Bach uit te voeren.