×

24 april 2013

Gergiev Triomfeert in Concertgebouw

In het kader van het 125-jarig bestaan van het Concertgebouw in Amsterdam is er een indrukwekkende reeks concerten georganiseerd. Het programma beslaat het hele jaar 2013 en biedt de luisteraar een keur aan artiesten en composities. Op maandag 22 april voerde het Orkest van het Mariinskitheater onder leiding van Valery Gergiev drie werken van de componist Igor Stravinsky uit: L’Oiseau De Feu, Petroesjka en Le Sacre Du Printemps.

Als eerste horen we muziek van de Vuurvogel. Dit ballet is een sprookje en dat is duidelijk te horen. Met de voor Gergiev zo karakteristieke handbewegingen weet hij de mooiste klanken uit het orkest te toveren. De muziek danst, vliegt en zweeft door de ruimte. Vooral tijdens de rustigere momenten is duidelijk te merken dat het publiek haast met ingehouden adem zit te luisteren. Tijdens deze muziek verslapt de aandacht niet; de muziek is zo pakkend en wordt zo betoverend gespeeld!

Petroesjka is de Russische evenknie van Pinocchio. De muziek van Stravinsky voor dit ballet is het ene moment carnavalesk, grotesk, theatraal en op het andere moment van een onbeschrijflijke broosheid. Al deze elementen komen tot uiting in deze uitvoering in het Concertgebouw. De vele kleuren en facetten van het werk worden op een zorgvuldige manier door Valery Gergiev benadrukt. Hij toont ons de emoties en frustraties van de pop en we krijgen een inzicht in zijn kleurrijke levenswandel. Met de juiste intonatie en accenten weet Gergiev het stuk te laten glanzen en stralen. Door zijn tempi bouwt hij spanning in het werk en zorgt hij voor een prachtige uitvoering.

Le Sacre Du Printemps is bij Gergiev een organisme, een mythisch harig beest, een monster uit de oudheid. Het is de rituele slachting van dit monster wat door de muziek lijkt te worden uitgedrukt. Met broosheid en felheid worden de noten gespeeld; het orkest is duidelijk overbekend met dit werk. De klanken lijken in elkaar over te vloeien zonder dat de muziek in een chaotische brei verzand. De percussie nam een enigszins overheersende plek in, maar dat is wel acceptabel voor dit werk. De uitvoering wordt verder gekenmerkt door een uitbundigheid en fragiliteit die haast perfect uitgebalanceerd zijn.

Mijn bewondering gaat natuurlijk uit naar Valery Gegiev. Wat deze man met een compositie doet is wonderschoon. Zijn interpretaties zijn altijd interessant en vooral erg spannend. Hij weet het karakter van een werk te belichten zonder er afbreuk aan te doen. Maar ik wil vooral veel respect voor de muzikanten van het Mariinski Orkest. De kundigheid van de solisten, de algehele professionaliteit en nivo van musiceren is opmerkelijk. Het is een genot om dit orkest aan het werk te zien en horen. Als toegift kregen we Het Betoverde Meer van de Russische componist Anatoli Ljadov te horen. Een relatief traditioneel stuk in vergelijking met de revolutionaire muziek van Stravinsky.