×

17 mei 2012

De Nationale Reisopera – Lucia Di Lammermoor

Gaetano Donizetti (1797-1848) was een productief componist. Hij heeft de muziek geschreven voor 75 opera’s, 16 symfonieën, 19 strijkkwartetten, 193 liederen, 45 duetten, 3 oratoria, 28 cantates, soloconcerten, sonates en kamermuziek. Uit dit omvangrijke oeuvre hebben twee opera’s wereldberoemdheid vergaard: L’elisir D’amore (1832) en Lucia Di Lammermoor (1835). Vooral de laatste wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste belcanto-opera’s. Wereldberoemd zijn de waanzinscene uit de derde akte, maar ook het sextet aan het einde van de tweede akte. Lucia Di Lammermoor is de laatste productie van het seizoen 2011-2012 van de Nationale Reisopera. Dit gezelschap brengt deze opera gedurende de rest van de maand mei tot halverwege juni in verschillende theaters en schouwburgen in Nederland. Dinsdag 15 mei werd de opera uitgevoerd in de Stadsschouwburg van Utrecht.

Een uitvoering van Lucia Di Lammermoor staat of valt met de stem van de sopraan in de hoofdrol. De Bulgaarse coloratuur-sopraan Petya Ivanova zorgde voor overtuigend vocaal vuurwerk. Ze zong haar partijen met veel dramatiek en kundigheid; haar trillers waren prachtig, de virtuositeit was zinderend en haar stem had een mooie klankkleur. Maar zij kan het natuurlijk niet alleen en met de rest van de cast vormde ze een perfect uitgebalanceerd geheel. Dit kwam vooral tot uiting tijdens het sextet dat magnifiek uitgevoerd werd. Opvallend sterk was de Finse bas Mika Kares. Met een fluwelen stem en veel expressie wist hij een zeer overtuigende Raimondo Bidebent neer te zetten. Als geliefde van Lucia neemt de rol van Edgard een belangrijke plaats in en Peter Auty heeft zich overtuigend van zijn taak gekweten. Deze Britse tenor had de kracht en souplesse om zich met Lucia te meten.

De zangers bevonden zich in een ovewegend donker statisch decor met gigantische pilaren in v-vorm (vete of vrede) en een trap van rechtsboven naar linksonder. De schaarse belichting en de beelden van de videoprojectie op de achtergrond droegen bij aan de sombere en drukkende atmosfeer. De muzikale leiding lag in de kundige handen van de Italiaanse dirigent Antonino Fogliani, die ervoor zorgde dat Het Gelders Orkest niet alleen een ondersteunende maar ook een leidende rol nam in deze opera.

De Nationale Reisopera is een professioneel gezelschap met een duidelijke visie op cultureel en sociaal gebied. Ze brengen de opera’s naar het publiek toe en zorgen voor een avondje zangkunst op zeer hoog nivo. Deze uitvoering van Lucia Di Lammermoor mag gezien worden als een triomf voor zowel het gezelschap als voor de zangers.

Enschede
Wilminktheater Enschede     zaterdag     12 mei 2012     20.00 u.
Utrecht