×

05 juli 2013

De Nationale Reisopera: Katibu Di Shon

Na een opvallend lange introductie vond maandagavond 1 juli de wereldpremière plaats van de eerste opera in het Papiaments: Katibu Di Shon (Slaaf En Meester). De opera is een initiatief van mezzosopraan Tania Kross, het libretto is van Carel de Haseth (schrijver van de gelijknamige roman) en de muziek is gecomponeerd door Randal Corsen. De opera is georganiseerd door de Nationale Reisopera in samenwerking met  Stichting Herdenking Slavernijverleden 2013 en Stadsschouwburg Amsterdam.

Het meest opvallende aan deze opera is dat het Papiaments zich zeer goed leent voor opera! De taal bevat mooie zangerige klanken die opvallende overeenkomsten vertonen met het Italiaans (operataal bij uitstek). De muziek bevat mooie melodieën en bijzondere klankkleuren. Hij is echter net iets te mainstream om voldoende indruk te maken, maar dat kan ook komen door de relatieve onbekendheid met de partituur. Er wordt goed en met veel gevoel gezongen, maar het acteerwerk laat toch wat te wensen over. De spanningen in de driehoeksverhouding Anita-Wilmu-Luis komen onvoldoende tot uitdrukking, waardoor een groot deel van het verhaal verwaarloosd wordt. Het decor is statisch, maar erg mooi. De foto’s op de achtergrond werken, in combinatie met het licht, erg indrukwekkend.

Over het algemeen kan gezegd worden dat de wereldpremière van Katibu Di Shon een succes is geweest. Het is een mooie opera over een interessant onderwerp. Het verhaal is wat aan de dunne kant en de karakters zijn wat oppervlakkig. De muziek had wat intenser gekund, maar de zang is mooi en het Papiaments is een mooie taal voor opera. Wellicht volgen meer opera’s in deze taal.