×

04 april 2013

De Nationale Reisopera: Il Segretto Di Susanna

Ermanno Wolf-Ferrari was een Italiaans componist die leefde van 1876 tot 1948. Naast wat kamermuziek was hij vooral bekend door zijn opera’s. Il Segretto Di Susanna neemt een beetje vreemde plek in binnen zijn oeuvre; het is zijn enige eenakter. Het libretto is van de hand van Enrico Golisciani en de premiere vond plaats in 1909, hetzelfde jaar als waarin het ontstaan is. Het verhaal gaat over een pas getrouwd stel Susanna en Gil (of Chiel in de Nederlandse versie). De vrouw heeft een groot geheim waar de man op een opvallend omslachtige manier achter komt. Een typisch Italiaanse klucht met veel achterdocht en om de hete brij heen draaien.

Afgelopen dinsdag 2 april werd Il Segretto Di Susanna uitgevoerd door De Nationale Reisopera in Odeon in Zwolle. Niet in De Spiegel, zoals op de site stond, maar in het Fraterhuis. Met een muzikale bezetting van piano (Hans Schellevis), klarinet (Blake Weston) en cello (Leonard Besseling), twee zangers en een ballet van zes meisjes werd een intieme sfeer gecreëerd die goed bij deze opera past en nog werd versterkt door de knusheid van de zaal. Sopraan Iris van Wijnen en bas/bariton Bastiaan Witsenburg zorgden met hun zang en acteerwerk voor een intense beleving van het verhaal. Met de nodige humor zorgden zij voor een passende setting voor deze klucht.

Opera wordt vaak geassocieerd met grootsheid en spektakel. Denk maar aan Verdi’s Aida of Wagner’s Ring. In tegenstelling tot deze traditie presenteert De Nationale Reisopera ons een opera met een minimalistisch karakter, maar met een intimiteit die anders nooit bereikt zou kunnen worden. De kleinschaligheid draagt bij aan de intensiteit van de ervaring. Geen aria duurt te lang, geen moment krijgt de tijd om vervelend te worden. En dat hoeft ook niet, want het gaat nergens over! Uiteindelijk blijkt alle achterdocht volledig ongegrond en als een blad aan een boom slaat ellende om in plezier. Deze frivoliteit werkt aanstekelijk en met een opvallend vrolijk en zorgeloos gevoel verliet ik de zaal.

Deze luchtige voorstelling wordt nog drie maal uitgevoerd:
Zondag 7 april 2013 om 19:00 uur in Theater Aan Het Spui in Den Haag
Dinsdag 23 april en woensdag 24 april 2013 om 20:30 uur in Theater Kikker in Utrecht

De voorstelling wordt in het Nederlands gezongen en duurt niet eens een uur. Voor de liefhebbers is er 45 minuten voor aanvang een gratis introductie. Kaarten kosten 17 euro in Den Haag, 18 euro in Utrecht, dus ook dat hoeft geen probleem te zijn. Het is geen standaard opera, maar het is een aparte ervaring en een kostelijk evenement.