×

01 april 2013

COV GrootNoord: Matthäus-Passion in Concertgebouw

Men is het er niet geheel over eens wanneer Johann Sebastian Bach zijn Matthäus-Passion componeerde en wanneer de eerste uitvoering plaats heeft gevonden, maar het moet in één van de volgende jaren zijn geweest: 1727, 1728 of 1729. In 1736 en 1742 heeft Bach de partituur aangepast en tegenwoordig wordt die uit 1736 als de finale versie beschouwd.

De Matthäus-Passion is een monumentale compositie met aria’s, recitatieven en koralen, waar tussendoor het Evangelie volgens Matteüs wordt verteld. Het lijkt mij geen werk wat een beginnend luisteraar van klassieke muziek enthousiast zou maken voor verder concertbezoek. Een bezoek aan de Matthäus-Passion is bij uitstek iets voor de meer gevorderde concertbezoekers. Het is een lange zit, maar het is het meer dan waard. De muziek van Bach is stichtelijk van karakter en goddelijk van omvang.

Zaterdag 30 maart werd de Matthäus-Passion uitgevoerd door de Christelijk Oratorium Vereniging GrootNoord, het jeugdkoor Ruach uit Katwijk en het Nieuw Philharmonisch Orkest onder muzikale leiding van dirigent Marcel den Dulk. Solisten waren Elma van den Dool (sopraan), Helena van Heel (mezzosopraan), Jean-Leon Klostermann (tenor), Joost Schouten (bas), Jan Willem Schaafsma (tenor) en Pieter Hendriks (bas). Deze uitvoering vond plaats in het Concertgebouw en vanwege de lengte van het stuk begon de voorstelling al om 19:30 uur.

COV GrootNoord is een indrukwekkend koor met een goed uitgebalanceerde samenstelling. Het kinderkoor Ruach heeft een prachtig etherisch geluid en komt zeer professioneel over. Het Nieuw Philharmonisch Orkest leverde een prestatie van hoge kwaliteit en consistentie. Het is verbazingwekkend hoe eenvoudig dit orkest zich laat opdelen in subsecties en toch zo voorbeeldig blijft musiceren. En dit alles onder de kundige leiding van Marcel den Dulk. Het was een genot om te zien hoe deze dirigent zowel koorleden als muzikanten onder controle hield en toch voldoende ruimte gaf om te komen tot een topprestatie.

Jean-Leon Klostermann zong de rol van Evangelist en heeft er de perfecte stem voor. Met passende intonatie en een stichtelijke stem vertelde hij ons het verhaal van het evangelie. De rol van Jesus Christus werd gezongen door Joost Schouten en hij deed dit op een zeer menselijke manier. De mezzo-sopraan Helena van Heel zong met een zeer warm geluid, wat een prachtige stem heeft deze vrouw! Het stemgeluid van Elma van den Dool was zeer opmerkelijk: helder en etherisch met een engelachtig karakter.

Het textboekje geeft, naast de obligate informatie over zangers, koren, dirigent en orkest, ook nog eens extra informatie over muziek en zang. Zo wordt ons gewezen op bepaalde combinaties tussen gezongen zinnen en begeleidende muziek. Bijvoorbeeld, de dalende toonreeksen waarmee Bach het afstappen benadrukt tijdens de woorden “steig herab.” Dit zijn leuke tips die de aandacht van de lezer bij de muziek betrekken en het werk levendiger en boeiender maken.

Concertbezoekers konden afgelopen zaterdagavond genieten van een mooie Matthäus-Passion. Ook met de wat kluchterige acties van het mannenkoor na, was het een zeer geslaagd concert. Geen overdreven romantiek of pathetiek, maar degelijke stichtelijkheid. Prachtige muziek en zang waarmee Johann Sebastian Bach in het algemeen en de Matthäus-Passion in het bijzonder eer aangedaan werd.