×

27 november 2013

Cecilia Bartoli & De Weense Klassieken

Cecilia Bartoli is een beroemde mezzo-sopraan die vooral bekend is geworden door het zingen van barokmuziek en de muziek van Mozart en Rossini. Vrijdagavond 22 november gaf zij met het Kammerorchester Basel onder leiding van dirigent Muhai Tang een optreden in het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam. Ze zong overwegend werken van Mozart en Haydn, terwijl het Kammerorchester tussendoor orkestrale werken van deze componisten speelde.

Het publiek was dolenthousiast en enkel roem viel Cecilia Bartoli ten deel, maar was dat wel terecht? Qua techniek is deze Italiaanse wellicht niet te overtreffen. In de coloratuur is haar stem op zijn best; hij is wonderlijk elastisch en ze beheerst hem tot in perfectie. Haar belcanto is overweldigend, maar haar stemgeluid is enigszins beperkt en haar timbre klinkt enigszins kil. Ze legt veel emotie in haar gezichtsuitdrukking, maar dit komt slechts beperkt tot uiting in haar stem. Hoewel ze voor veel vocale versiering zorgt maakt het concert geen overweldigende indruk. Het orkest klinkt iel en lijkt af en toe kleine blunders te maken. Het heeft er soms weg van of Cecilia Bartoli deze avond veel moeite moet doen en haar zang maakt op emotioneel vlak totaal geen indruk op mij. Dit in combinatie met de programmakeuze zorgt ervoor dat ik totaal niet geraakt wordt door de zang en de muziek.

Voor fans van Cecilia Bartoli zal dit een onvergetelijke avond zijn geweest en het publiek was zeer zeker tevreden over haar prestaties. Toch wil ik kritisch blijven: emotioneel werd ik niet geraakt door wat Cecilia Bartoli vrijdagavond gezongen heeft. Ik werd overweldigd door de technische acrobatiek van haar stem, maar ik werd er verder niet warm of koud van. En aangezien ik muziek als emotie ervaar vond ik dit geen geslaagd concert.