×

20 juni 2012

Beethoven en Mahler door het NPO olv Marc Albrecht

Dinsdagavond 19 juni speelde het Nederlands Philharmonisch Orkest hun laatste uitvoering in een serie van drie optredens. De werken die op het programma stonden waren Symfonie Nr. 8 van Beethoven en Das Lied Von Der Erde van Mahler. De muzikale leiding was in handen van Marc Albrecht en de zangers waren Alice Coote (mezzosopraan) en Nikolai Schukoff (tenor). Deze laatste kwam in de plaats van de tenor Burkhard Fritz die wegens ziekte verstek moest laten gaan.

Voor de pauze konden we genieten van een mooie uitvoering van de Achtste Symfonie. De vitaliteit en energie spatten er vanaf, maar er waren ook rustmomenten. Toch kreeg deze uitvoering een enigszins gejaagd karakter. Het frivole en springerige van de muziek werd wel heel erg benadrukt, terwijl de kalmere gedeelten onvoldoende tot rijping konden komen. Toegegeven, de 8e symfonie is nu eenmaal een van de meer lichtvoetigere in het oeuvre van deze componist. En dat karakter werd goed geraakt door Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Das Lied Von Der Erde is een werk met een compleet ander karakter. De idee en de filosofie achter de muziek verschilt fundamenteel. Met Beethoven bevinden we ons aan het begin van de Romantiek, terwijl we met Mahler aan het einde beland zijn. En dan wordt meteen duidelijk wat een enorme ontwikkeling de muziek heeft doorgemaakt. Deze ontwikkeling kwam duidelijk naar voren in de uitvoering van beide werken deze avond, hoewel het Marc Albrecht toch ook gelukt is om overeenkomsten te vinden. In de symfonie van Beethoven lag ook veel expressie, maar de emotie en bedachtzaamheid komen veel duidelijker naar voren in het werk van Mahler.

Nikolai Schutoff heeft een mooie stem, maar mist iets aan volume en kracht. Hij klinkt wat iel, zelfs voor een tenor. Nu is het ook een erg moeilijke taak om je als eenling boven een orkest uit te zingen; en dat verwachten we natuurlijk niet. Alice Coote kwam iets beter uit de verf. Vooral haar prestatie in het prachtige slotstuk Der Abschied is lovenswaardig. Het orkest musiceerde vol overgave en ook in dit werk creëerde Marc Albrecht veel dynamiek. Het Nederlands Philharmonisch Orkest toont overduidelijk dat ze zich eenvoudig kan meten met de topklasse.