×

12 november 2012

Anna Netrebko als Iolanta in het Concertgebouw

Het heeft wel iets weg van een sprookje, Assepoester bijvoorbeeld. De mooie Anna werkt als schoonmaakster in het Mariinsky Theater in Sint Petersburg. Ze wordt ontdekt en blijkt een begaafd sopraan te zijn. Nou ja, zo ging het niet helemaal: Anna Netrebko studeerde aan het conservatorium in Sint Petersburg en had een bijbaantje in het Mariinsky Theater. Later deed ze auditie bij het theater waar ze als concierge gewerkt had en dirigent Valery Gergiev herkende haar. Hij nam haar onder zijn leiding en met 22 jaar zong Anna haar eerste rol als Susanna in Le Nozze Di Figaro.

Donderdagavond 8 november werd de opera Iolanta van Tsjaikovski uitgevoerd in het Concertgebouw door het Sloveens Filharmonisch Koor en Orkest onder leiding van Emmanuel Villaume. Tsjaikovski schreef deze lyrische opera in een akte in 1891. Het verhaal gaat over een koning die zijn blinde dochter afschermt van de boze buitenwereld en haar niet vertelt dat ze blind is. Uiteraard komt er een prins langs die haar vertelt dat ze blind is en daarmee de doodstraf over zich uitroept. Een dokter maakt van de gelegenheid gebruik om Iolanta te genezen om zo het paar te redden.

Ster van de avond was Anna Netrebko in de hoofdrol Iolanta. Wat valt er eigenlijk te zeggen? Deze sopraan zingt de sterren van de hemel! En dan ziet ze er ook nog eens zo lieftallig uit. De hele cast was van topklasse, maar opvallend was vooral de bas Vitalij Kowaljow. Een Slavisch bas is toch heel wat anders dan een Westerse bas. Vitalij Kowaljow zong zo enorm laag en had een prachtig fluweel stemgeluid. Verder was ik zeer onder de indruk van de tenor Sergei Skorokhodov. Zo hoort een tenor te klinken!

Zonder toneel en decor was deze concertante uitvoering natuurlijk geen volwaardige opera. Toch slaagde het team erin om een statisch geheel te vermijden en met doeltreffende verplaatsingen althans de suggestie van een enscenering te wekken. Maar met een cast en orkest als deze avond mist niemand het toneel. Een triomf voor de Russische sopraan en haar begeleiding!