×

09 januari 2020

Florbela Espanca

O Fado

O Fado is een boekwerk met CD waarop de gedichten van Florbela Espanca (1894-1930) worden gezongen door verschillende fadozangeressen. In totaal gaat het om 18 fado’s van deze dichteres die vooral na haar dood in Portugal veel waardering kreeg en een belangrijke plek verwierf in de Portugese literatuur. Zij wordt beschouwd als een van de belangrijkste dichters die uitdrukking weet te geven aan vrouwelijke poëzie. In haar gedichten zijn verwijzingen te vinden naar muziek en fado. Onder de fadozangeressen bevinden zich in Nederland bekende namen als Ana Laíns, Cuca Roseta, Katia Guerreiro, Joana Amendoeira, Gisela João en Mísia.

In dit goed verzorgde boekwerk staan de gedichten in het Portugees en het Engels afgedrukt. Meteen word je bij de eerste door Joana Melo gezongen sobere fado Perdidamente meegenomen in het Portugese fado universum. En dat blijft zo het hele album lang. Het is alsof je je thuis in een fado club in Lissabon waant. En zo de grote diversiteit aan vrouwelijke fado stemmen tot je kunt nemen, zowel bekende als onbekende!

De opnames zijn uit verschillende periodes, sommigen zijn onlangs opgenomen en nog niet eerder uitgebracht zoals onder andere Joana Amendoeira’ s Amar en het rustige, landelijke Fumo gezongen door Débora Rodrigues. Het prachtige door Catarina Rosa gezongen O Fado gaf de titel aan dit door Samuel Lopes samengestelde albumboekwerk. Zo staan er veel mooie fado’s op het album zoals het meeslepende Tortura van Cuca Roseta’s naamloze eerste album uit 2011 (met Mario Pacheco op Portugese gitaar).

Meeslepend en mooi zijn ook Eu (Ana Laíns), Os Meus Versos (Katia Guerreiro), Contradiçao (Ana Margarida), Fado das Violetas (Mísia) en Tarde Demais (Sandra Correia). Het album eindigt met een voordracht van Florbela Espanca’s gedicht Lágrimas Ocultas (Verborgen tranen) door Simone de Oliveira. Wie ik in feite mis op O Fado is fadoster Mariza die ook Florbela Espanca’s poëzie heeft gezongen maar dat doet aan de kwaliteit van dit album niets af. Dit albumboekwerk is een ware aanrader voor iedere liefhebber van fado en ook voor hen die niet zo vaak naar fado luisteren.

1. 1.Joana Melo- Perdidamente
  2. 2. Ana Laíns - Eu
  3. 3. Cristina de Sousa- Meu Amor