×

Recensie

Klassiek

13 mei 2015

– De Rore –

Sacred Sounds

Geschreven door: Robert Spannenberg

Uitgebracht door: Klara

Sacred Sounds Erik van Nevel Currende Klassiek 4.5 Sacred Sounds – De Rore – Currende Written in Music https://writteninmusic.com

In 2015 viert de Vlaamse stad Ronse dat componist Cipriano De Rore er 500 jaar geleden geboren werd. Er werd een festival georganiseerd rondom zijn muziek en in samenwerking met Klara-radio is het ensemble Currende gevraagd dit magnifieke album op te nemen.

Currende – dat precies veertig jaar bestaat en wordt geleid door Erik van Nevel – past zich als een kameleon aan aan de eisen van elk nieuw programma. Ze bestaat voor deze release – dat zich ontvouwt rondom de delen van De Rore’s Magnificat Primi Toni – uit elf zangers en een consort van trombones, gamba’s en een zink, alsmede twee orgels, die verschillend van karakter zijn, maar gemeen hebben dat ze gebouwd zijn volgens oud recept en gestemd zijn in middentoon. Dat verklaart de prachtige indringende klank van onder meer de openeningstoccata, gespeeld op een orgel in Italiaanse stijl, met veel scherp-klinkende registers. Het andere orgel – dat ook fluiten tot zijn beschikking heeft – is veel milder van toon.

In De Rores Magnificat wisselen gregoriaans en meerstemmigheid elkaar af, motten als Ave Regina, Quae Est Ista en Ad Te Levavi Oculos Meos heeft Van Nevel ertussen gevoegd. Elke muzikale eenheid wordt voorafgegaan door een zogenaamde Intonatio op orgel, waarbij de toonsoort of modus van het volgende werk wordt gezet en motieven en melodieën al improviserend worden aangestipt. De twee Ricercares van de hand van Giaches Brumel, die zo’n vijftig jaar later werd geboren dan De Rore – hebben het statuur van de Canzonen van Gabrieli.

Organist Bert Jacobs leidt het programma verfrissend in, waarbij de karakteristieken van het Italiaanse orgel ten volle worden benut om de luisteraar in te palmen. De keuze voor dit instrument is heel gelukkig, omdat het zo prettig contrasteert met de rest van het ensemble.

De overige instrumentalisten vervangen de zangers of ondersteunen hen. De hechte klank van het instrumentarium is helder en plechtig tegelijkertijd. In de kathedraal van klank die De Rore optrekt met zijn muziek klinken de vocalisten niet per sé bovenaards, maar de afzonderlijke – natuurlijke – stemmen voegen zich tot een bijna hemelse eenheid.

Tracklisting Sacred Sounds:

  1. Toccata sopra il Magnificat
  2. Magnificat ; Magnificat & Anima mea Dominum
  3. Intonatio sopra Ave Regina
  4. Ave Regina caelorum à 7
  5. Magnificat ; Et exultavit & Quia respexit
  6. Intonatio sopra Quae est ista
  7. Quae est ista à 4
  8. Magnificat ; Quia fecit & Et misericordia
  9. Intonatio sopra Repleatur os meum
  10. Repleatur os meum à 5 ; secunda pars : Clementissime Pater
  11. Ricercare sopra Cantai mentre di Cypriano (Giaches Brumel, +1564)
  12. Magnificat ; Fecit potentiam & Deposuit potentes
  13. Ave Maris Stella (instrumental & gregorian chant) & Sumens illud ave à 4
  14. Ricerar del primo tono (Giaches Brumel, +1564) & Sit laus Deo Patri (gregorian chant)
  15. Magnificat ; Esurientes & Suscepit Israel
  16. Intonatio sopra Ad te levavi
  17. Ad te levavi oculos meos à 5
  18. Intonatio sopra Domine Deus
  19. Domine Deus, sub ditione tua à 5 ; Secunda pars : Quis
  20. Magnificat ; Sicut locutus est & Doxologie