Nils Frahm
Spaces
Hoe mooi de albums van de Duitse Nils Frahm ook zijn, live overweldigt hij. Immer de spanning opzoekend komt zijn muziek live tot volle wasdom.
Het was dus een erg goed idee om van de afgelopen 2 jaar de mooiste live opnamen samen te brengen op een lekker lang album. Het album geeft een gaaf overzicht van datgene wat Frahm live zo intrigerend en emotioneel overweldigend maakt.
Gelijk na de electronic opening met An Aborted Beginning maakt het geniale, lang uitgesponnen Says al zo ontzettend veel indruk dat je volledig verslaafd de rest van de composities aan je voorbij hoort trekken.
Waar Says nog als een electronic track begint en vervolgens in vol arrangement eindigt, is juist Said And Done dan weer zo’n typische vanuit de piano opgebouwde Frahm track, waar hij echt alles puur uit de piano haalt. Wat een magistrale uitvoering! Went Missing, Familair en het erg grappig getitelde Improvisation For Coughs And A Cell Phone zijn dan weer prachtig verstilde composities met zoveel gevoel gespeeld dat je, je wederom verbaast.
Hammers is vervolgens een breed uitwaaierend door verschillende keyboards gedreven compositie. En luister ook eens naar het geniale For – Peter – Toilet Brushes – More waarop Frahm echt alles wat maar met de piano mogelijk is gebruikt om zijn compositie ritme, diepte en emotie mee te geven. Het is het absolute meesterstuk van dit album.
Met het prachtig stemmige Over There, It’s Raining en het imponerende Unter – Tristana – Ambra vindt het album haar apotheose. Het Ross’ Harmonium, opgenomen bij een thuisconcert, waar het album mee afsluit is een verrassende tegelijk indrukwekkende sfeerschets in klanken en melodie. Alles bij Frahm is sfeer en gevoel en briljante miniaturen omgezet in monumentale melodieën. Spaces is daarmee een muzikale trip om ademloos naar te luisteren.