×

Recensie

Electronic

20 februari 2021

Neuzeitliche Bodenbeläge

Der Große Preis

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Bureau B

Der Große Preis Neuzeitliche Bodenbeläge Electronic 4 Neuzeitliche Bodenbeläge – Der Große Preis Written in Music https://writteninmusic.com

Ooit heel lang geleden konden we nog maar beperkt gebruik maken van twee Nederlandstalige televisiezenders. Met een beetje geluk ving de stormgevoelige antenne ook het signaal op van de concurrentie net over de landsgrenzen, waardoor het aanbod zich met een drietal kanalen vergrootte. Zo werd je op jonge leeftijd al wegwijs gemaakt met de Duitse taal. Krautrock is dan op zijn retour al overheerst de invloed overduidelijk in de Neue Deutsche Welle die zich begin jaren tachtig aandient. Als geen ander leent de voertaal zich ervoor om een verhaal te vertellen, iets wat het cabareteske DÖF al bewijst met hun novelty hit Codo… Düse Im Sauseschritt.

De hoorspelachtige opzet van het bevreemdende gesproken woord titelstuk Der Große Preis neemt je als tijdmachinepassagier mee de warme futuristische sprookjeswereld van Neuzeitliche Bodenbeläge in, welke gedomineerd wordt door krakende analoge synthesizers en gedateerde afgestofte drumcomputers. De theatrale achtergrond van hoofdstad Berlijn wordt door het daar woonachtige duo Niklas Wandt en Joshua Gottmanns versterkt met het industriële zakelijke handelspositie geluid van de uit Düsseldorf afkomstige kopstukken van Neu! en Kraftwerk. Kortom, echt een band die zeker op het Bureau B label thuishoort.

Als Neuzeitliche Bodenbeläge begin 2019 in een hotel liggende aan het Bodenmeer met een handvol aan basismateriaal aan de slag gaat zal niemand vermoeden dat dit gekozen uitgangspunt zo dichtbij de toekomstige waarheid zit. Totaal onverwachts stort de hele stabiele mensheid in een keer in elkaar, en wordt Der Große Preis noodgedwongen een soort van conceptalbum, waarbij de vergeten nostalgie als een identieke tweelingbroeder aanschuift bij het heden. Een stem uit het verleden spreekt je toe. Herinneringen aan het humane geweten die bijna op erotische wijze de samenvloeiing van mens en machine in lustgevoelens romantiseert.

Het beeld dat men zo’n vijftig jaar geleden had van de nieuwe eeuw, en waar het grote Big Brother oog het voor het zeggen heeft, staat centraal. Op de plaat is deze toepasselijk gesymboliseerd met de naam Marktplatz. Het medium wat zich richt op het invullen van het lege verlangen. Volkeren verbergen hun gevoelens achter een mimiek loze gezichtsuitdrukking in Maske en lopen hersenlam voorgeprogrammeerd achter de grote meute aan. Samen met de afhankelijkheid van overheidsinstanties past dit zo in 2021, dus op dat gebied heeft George Orwell met 1984 zijn punt nu wel gemaakt. Het jaartal is ondertussen gedateerd, al wordt er op muzikaal gebied ironisch genoeg juist wel aan die nostalgische tijd gememoreerd.

Gelb’s Groove is een traumatische déjà vu schets die teruggrijpt naar de ijle ziekelijke zure regen lucht waarvoor men in het ozonlaag aantastende haarlaktijdsvlak doodsbenauwd was. Dat men juist nu bescherming zoekt bij vrijheid beperkende mondkapjes is juist zo passende in die oude angstcultuur. Het klankenspel is opgesteld volgens het dansen om te vergeten principe, en geeft een luchtige twist aan dit zwaarmoedige onderwerp.

De echogalm op de praatzang van Haare maakt het geheel nog groter en krachtiger en wordt voortgestuwd door een heerlijke marcherende Electric Body Music beat. De luchtige new wave van Keramik & Konflikte camoufleert de zware over het eeuwige afscheid handelende teksten. Hoopvolle dromen zorgen voor kostsluiting in het wanhopige nachtelijke vluchtgedrag in Rausfahr’n en laten je met een onzeker open einde achter. Der Große Preis is energiek en veelbelovend. Neuzeitliche Bodenbeläge maakt goed gebruik van de naoorlogse cultuurwederopstanding, en levert een indrukwekkend debuut af.



  1. Der Große Preis
  2. Gelb's Groove
  3. Haare
  4. Keramik & Konflikte
  5. Marktplatz
  6. Maske
  7. Rausfahr'n