Handel
Giove In Argo
In 1739 creëerde George Frideric Handel zijn opera Giove In Argo. Het libretto is geschreven door de Italiaan Antonio Maria Lucchini. Al in 1717 heeft zijn landgenoot Antonio Lotti er muziek bij geschreven. Deze opera werd in hetzelfde jaar in Dresden opgevoerd. Handel heeft van Giove In Argo een pasticcio gemaakt, net als zijn twee voorgaande opera’s Oreste en de minder bekende Alessandro Severo. Sommige componisten maken bij een pasticcio gebruik van muziek van andere componisten, Handel heeft enkel zijn eigen muziek hergebruikt. Als het succes van Handel’s Giove In Argo in 1739 nogal tegen viel, dan had dat niet zo zeer te maken met de opera zelf. In die tijd had het Engelse publiek genoeg van Italiaanse opera en snakte naar een ander geluid. Zij vond dit in de nieuwe Engelse oratoria en ook daar wist Handel een graantje mee te pikken.
Voor lange tijd was men onder van mening dat er van Giove In Argo onvoldoende materiaal overgebleven was om hem uit te voeren. Musicoloog en componist John H. Roberts heeft recentelijk een aantal manuscripten gevonden op basis waarvan hij een reconstructie heeft kunnen maken met additionele recitatieven van hemzelf. De eerste uitvoeringen van deze reconstructie vonden in 2007 plaats in Göttingen, Hannover en Halle door Il Complesso Barocco onder leiding van Alan Curtis. Een opname van dit werk door hetzelfde team wordt op 25 maart door Virgin Classics uitgebracht.
Giove In Argo is geen geniaal werk van Handel. Het feit dat hij vrijwel geen nieuwe muziek voor deze opera geschreven heeft zegt hierover genoeg. Het was nooit de bedoeling van Handel om van Giove In Argo een opera te maken die aan moderne idealen voldoet. Dit werk was puur entertainment in de vorm van aria’s en choralen; een avondje zang en muziek. Met dit in het achterhoofd kan er voldoende genoten worden van Giove In Argo. Wat mij betreft vindt het hoogtepunt van dit werk in de eerste akte plaats, namelijk de aria Non Ingannarmi, Cara Speranza gezongen door Theodora Baka in de rol van Diana. De muziek is werkelijk schitterend en de zang is bijzonder expressief. Ik zal niet beweren dat de rest van de opera niet het beluisteren waard is. Er wordt prachtig gemusiceerd en gezongen, maar het nivo van deze aria wordt verderop niet meer gehaald. Dit heeft in het geheel niets te maken met de opname. Het team en de cast die deze opname mogelijk hebben gemaakt is zeer kundig en professioneel. Het heeft in mijn ogen meer te maken met de componist. Desalniettemin is Giove In Argo een prachtige uitbreiding van de opera-verzameling van iedere fan van Handel.