×

Recensie

Alternative

10 januari 2022

Blood Red Shoes

Ghosts on Tape

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Jazz Life

Ghosts on Tape Blood Red Shoes Alternative 4 Blood Red Shoes – Ghosts on Tape Written in Music https://writteninmusic.com

Is het waar dat men in deze absurdistische wereld de grens van de uitdaging verlegt en steeds verder afglijdt in de zoektocht van het ultieme genot? Het machtige Netflix wordt overwoekerd door crime series, en in elke stad lijkt wel een seriemoordenaar actief te zijn. Een vertekend beeld versterkt doordat men thuiszittend uit verveling steeds meer teruggrijpt naar dit soort van binnenshuis vermaak. Wie maakt zich hier niet schuldig aan? De kameleon Laura-Mary Carter is een femme fatale, die bij elke Blood Red Shoes plaat in een andere persoonlijkheid kruipt, haar uiterlijk daaraan aanpast en zelfs op Ghosts on Tape een stap verder durft te gaan. Echter geen commerciële zelfmoord of andere schikkingen om de platenmaatschappij tegenmoed te treden, I Know What You Want, Dyed My Black Hair Blonde (Murder Me).

De uit het Britse Brighton afkomstige vocalist combineert zwartgallige dramatiek met de brutale sensualiteit. Net als bij voorganger Get Tragic blijft dat typerende jaren negentig elektrorock geluid ook hier doordenderen. Blood Red Shoes zoekt op Ghosts on Tape de grens van de waanzin op. In potentiële murder ballads creëren ze vooral de angst van het onwetende. De voorbereidende fase, gevormd in het fantasierijke brein van de psychopaat, maar ook het wellustige slachtoffer die het onheil thuis afwacht. Onzichtbare individualistische outsiders van de maatschappij die in duistere nachtelijke vertellingen de maagdelijke romantiek van het klassieke Dracula verhaal verwerken tot een luguber eindspel.

Met de afbrokkelende piano industrial compositie Comply duiken we in de testbeeld grijsheid van eenzame minnaars, hunkerend naar het morbide verlangen van onbeantwoorde slopende Sucker liefde. Laura-Mary Carter is psychopathisch, schizofreen gespleten in verdeeldheid. De slachtofferkracht omgezet in winstbelang. Met het energieke Morbid Fascination zetten ze een stevige dancefloor killer neer, waarmee ze de stilte tot bloedens toe vermoorden. Een indirecte aanklacht tegen de cultuur dodende maatregelen welke de uitgaansmogelijkheden in een Russisch roulette spel plaatsen. Silence Never Felt So Cruel.

Met stevig ondersteunend drumwerk introduceert een bijtend duivelse Steven Ansell zichzelf in het onherroepelijke standvastige Give Up. Het hoopgevende ijkpunt wordt in een vermorzelende klap vervaagd tot totale destructiedrang. Als alles kapot kan, dan moet ook alles kapot. Goddelijke dancebeats verstoren de door baslijnen gevormde kloppende bloedsomloop en brengen heel eventjes die afwezige pure menselijkheid terug. Het gesloten deuren beleid, de hemelpoort die zichzelf afsluit van de dorstige buitenwereld. Met het nerveuze neurotische gitaarspel in Begging bedelt een dwangmatige Laura-Mary Carter naar een stukje muzikaal respect, al vergooit ze vervolgens in het afwijzende I Am Not You haar kansen. Rusteloze ruisfragmenten slaan stuk tegen het verbale schild waarachter de verbitterende in wrakende twijfel gehulde zangeres zich schuilhoudt.

Dig a Hole, begraaf het verleden. Bedrieglijke minnaars, de kleine lettertjes van het platencontract, kapitalisme, individualisme, zand eroverheen en klaar. Het afwijkende lompe I Lose Whatever I Own vlamt in ouderwetse glamrock tinten, schitterend bijeengehouden in de reflecterende discobal schaduwen; So Seventies! en zo heerlijk! Temperamentvol beëindigen ze Ghost On Tape met de ophitsende ritmes van het in vurig mysterie verhulde Four Two Seven, waarmee ze koortsige zuid Amerikaanse voodoogeesten vrij spel geven. Een geschikte remedie tegen de nutteloze verveling en het egocentrische contactloze isolement.



  1. Comply
  2. Morbid Fascination
  3. Murder Me
  4. (I've Been Watching You)
  5. Give Up
  6. Sucker
  7. Begging
  8. (You Claim to Understand)
  9. I Am Not You
  10. Dig a Hole
  11. I Lose Whatever I Own
  12. (What Have You Been Waiting For?)
  13. Four Two Seven