The Dutch luidt 2020 uit met ep: Enter Sanctuary
Gelukkig komen er aan het eind van dit bizarre jaar nog de nodige werken uit die veel luisterplezier brengen. De ep Enter Sanctuary van The Dutch is er daar een van.
Enter Sanctuary is bepaald niet het eerste wapenfeit van The Dutch in de afgelopen jaren. Na de eerste hoogtijdagen in de jaren tachtig, is de band alweer ruim vijf jaar behoorlijk actief, hetgeen resulteerde in het album Four, de ep Werkman en muziek van zanger/gitarist Hans Croon onder de naam Son of Han.
The Dutch klinkt op de plaat verzorgd, smakelijk geproduceerd en toegankelijk, maar tegelijk toch weer eigenzinnig; vintage The Dutch. Alle instrumenten komen lekker dik tot hun recht. En natuurlijk gaat dit tekstueel gepaard met een kritische blik op de tijdsgeest maar ook met waardering voor kunst en schoonheid. Het artwork van de ep wordt gevormd door de reigers van de Albert Cuyp markt die elkaar het leven zuur maken tussen etensresten; een direct verwijzing naar de ruziesfeer en territoriumdrift die het moderne leven in welvarende landen tegenwoordig typeert.
De titelsong van de plaat bespreekt identiteitsdenken in een lekkere robuuste cadans vanaf drums en bas, met daarboven smakelijke details en hier en daar een verrassend stevige gitaar. Hans Croon zingt hier samen met Fay Lovsky. Onmiskenbaar The Dutch; toegankelijk maar niet inwisselbaar.
Hierna, met 6000 Sardines trekt de band mooie, artistieke sferen op dankzij indringende keyboardlijnen, extra percussie en mooie gitaarinslagen. ‘Animal Farm is here’, horen we. Een verrassend mooie track die de creativiteit van de betere postpunkbands van weleer (inclusief The Dutch zelf) in herinnering roept. Een slepende song geïnspireerd door een anti-populistische grassroots-beweging in Italië.
In The Dark kwam eerder dit jaar al uit. Het was de snelle reactie van de band op de eerste coronagolf en de impact op mens, maatschappij en publiek debat. Vlot, met hier en daar vervormde vocalen, is het een bedrieglijk poppy song in onheilspellende tijden. Aan de andere kant: als je toch in the dark zit, trek je dan terug met je geliefde, een boek of een gitaar.
Gestut op lekkere stevige drums ontrolt Where Did Your Blood Flow zich langzaam maar zeker tot een stevige song om weer klein te eindigen. Het is niet de eerste keer dat The Dutch zich door een schilderij laat inspireren. Deze keer is het een doek van Charley Toorop (Arbeidersvrouw).
1968 voert naar San Francisco maar is muzikaal geen sixties-hommage, hoewel de 12-strings natuurlijk wel klassiek is. Deze opgewekte, strakke en multi-vocale song zet het moderne, dataslurpende, ‘tech’ San Francisco tegenover de idealistische stad van weleer.
Enter Sanctuary verschijnt alleen digitaal, via alle streaming platforms. Volgend jaar komt The Dutch met een volledig nieuw album.